[]
[] [firmabil.no] []

Le Mans til helgen


Odd Erik Skavold Lystad
Tekst og foto



Årets 24-timersløp i Le Mans finner sted nå i helgen. Det er bare å benke seg foran TV-en!

Det er ikke bare Classic Car Show som går av stabelen i helgen. Også årets Le Mans kjøres. Løpet starter klokken 15.00 på lørdag.

Kvalifiseringen er allerede i gang, og Porsche har fått en god start, men det skal kjøres mer kvalik i kveld. I morgen er det ingen kjøring, før oppvarmingen begynner på lørdag klokka 9.00.

1: Hva er Le Mans?
24-timersløpet i Le Mans finner sted rett utenfor byen Le Mans, et par timers kjøring vest for Paris. Banen heter Circuit de la Sarthe, og her har det vært kjørt 24-timersløp siden 1923. la Sarthe er en bane som ikke er åpen for kjøring store deler av året. Bane-traseen tar nemlig i bruk landeveiene i området, som stenges de få gangene i året det er løp der.

I banens sydspiss ligger landsbyen Mulsanne (det er her Bentley-modellen har fått navnet sitt fra), og langstrekket sørover mot landsbyen heter derfor Mulsanne-strekka.

Le Mans-løpet, eller 24 Heures du Mans som det heter på fransk, er et av de hardeste løpene i verden og kanskje det mest spennende enkeltløpet motorsporten har å by på.

Dette er hvorfor:

2: Hvilke klasser er det i Le Mans?
Det finnes en hel rekke klasser som skal kjøre 24-timers-løpet: To LM GTE-klasser og to LMP-klasser. For å ta LM GTE-klassene først: Der finner vi pro-klassen og amatør-klassen. De skiller seg hovedsakelig ved at amatør-klassen kjører med biler fra forrige sesong eller forrige sett med tekniske regler.

Mest interessant i GTE-klassen er nok comebacket til Ford. To britiske og to amerikanske Ford Chip Ganassi-team skal kjøre to Ford GT hver. Moro, historien til Ford GT(40) og Le Mans tatt i betraktning.

For å skille GTE-klassene fra LMP-klassene, kjører GTE-biler med gule frontlykter.

Men det er LMP1-klassen som er mest interessant. Det er her vi finner de råeste bilene, og de beste førerne – og naturligvis den største prestisjen.

3: Hvilke biler er med?
I LMP1 kjører fem team: Porsche, Audi, Toyota, Rebellion og CLM. De to sistnevnte er kanskje ikke så kjent – i hvert fall ikke utenfor Le Mans – mens det ligger ekstra stor prestisje for de tre andre i å vinne. Markedsføringsverdien av en Le Mans-seier er betydelig.

Porsche:
Porsche, fjorårets vinner, kjører også i år med sin 919 Hybrid. Som i fjor kjører Porsche i energiklasse 8MJ (mer om det litt lengre ned i artikkelen), og grunnstrukturen i chassiset er også uendret. Ny frontaksling og litt vektbarbering av V4-motoren er hovedendringene fra bilen som vant både Le Mans og hele Endurance-mesterskapet i fjor.

Det betyr også at bilene til Porsche får nye løpsnummer. Bilen til Timo Bernhard, Mark Webber og Brendon Hartley er nummer 1, mens Romain Dumas, Marc Lieb og Neel Jani ratter nummer 2.

Toyota:
Toyota kjører i år bil nummer 5 (Sébastien Buemi, Anthony Davidson og Kazuki Nakajima) og nummer 6 (Mike Conway, Stéphane Sarrazin og Kamiu Kobayashi).

I motsetning til Porsche, har Toyota en helt ny bil i år. Etter det skuffende resultatet i fjor kunne ikke den komme fort nok. TS050, som årets modell heter, har byttet ut den selvpustende 3,7 liter store V8-eren til fordel for en twin-turbo V6, på 2,4 liter.

Samtidig går Toyota fra 6MJ-klassen opp i 8MJ-klassen, sammen med Porsche. Toyota kommer til å få bruk for alle de 986 hestekreftene for å hamle opp med Porsche i år.

Audi:
Audi gjør ting litt annerledes. For der Porsche har en minimalt oppgradert bil fra i fjor, og Toyota en helt ny, velger Audi å gjøre kraftige oppgraderinger av fjorårets modell. Og mens de to hovedkonkurrentene kjører på bensin, kjører Audi på diesel – gjennom en 4-liters V6.

Der Audi i fjor brukte et svinghjul for å lagre energi, har de nå gjort som Porsche og Toyota, og gått for litium-ion-batterier. Audi går også opp en energiklasse; fra 4MJ til 6MJ.

Etter fadesen med den veldig eksperimentelle GT-R LM Nismo i fjorårets Le Mans, valgte Nissan å trekke seg ut av Endurance-mesterskapet resten av sesongen, for å fokusere på 2016-sesongen. Det har ikke slått til; de er ikke med i år.

4: Hva betyr energiklassene?
Siden bilene er hybridbiler, og bruker strøm til deler av fremdriften, har det internasjonale motorsportforbundet klassifisert hvor mye strøm og hvor mye drivstoff man kan bruke i en matematisk formel.

For Le Mans er regnestykket som følger:

For hver runde er det tillatt å bruke 4,7 liter bensin eller 3,7 liter diesel, dersom bilens hybridsystem fanger opp to megajoule energi. Deretter knipes det inn på mengden drivstoff tillatt brukt per runde i takt med bilens evne til å fange energi.

4 megajoule = 4,54 liter bensin = 3,58 liter diesel
6 megajoule = 4,38 liter bensin = 3,47 liter diesel
8 megajoule = 4,31 liter bensin = 3,33 liter diesel

Med andre ord: Audi og Toyota må bruke mindre drivstoff enn i fjor, men tar det igjen ved å kunne bruke mer batterienergi.

5: Hvorfor akkurat Le Mans?
Et 24-timersløp er kanskje den ultimate testen for en racerbil, og for førerne. Hver fører har ikke lov å kjøre mer enn fire timer innenfor en seks-timers periode, og ikke mer enn 14 timer til sammen i løpet av racet.

Le Mans tilbyr en helt spesiell miks av teknologier, som man ikke ser så mye av i andre motorsportgrener. Bensin eller diesel? 6 eller 8 MJ? V4 eller V6? Drivkraft foran, bak eller overalt? Alt dette er det mulig for fabrikkene å bestemme selv.

Og kom ikke her å si at natt-racing ikke er kult. Spektakulære bilder, fantastiske biler, knallhard racing og et helt døgn å nyte det på. Hvorfor ikke Le Mans, sier jeg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: