Fiat på offensiven
Med Scudo-etterfølgeren Talento og pickupen Fullback på plass, er Fiat klare for å ta opp kampen i alle segmentene for lette nyttekjøretøy. De to nye modellene vises for første gang samlet i Torino denne uken, men basisen for begge er kjent fra før. Pickupen Fullback bygger på velkjente Mistubishi L200, mens Talento er bygget over samme lest som Renault Trafic og Opel Vivaro. Fiat skryter nå uansett av å ha en komplett modellportefølje i markedet for lette nyttekjøretøy, som følge av at de nå også er inne i det sterkt voksende pickupsegmentet. Italienerne sier videre at 2016 vil markere starten på en ny tid for Fiat i nyttekjøretøysammenheng. Renault og Opel-samarbeid Dette er altså modellen som tar over for utgående Scudo, og som skal fylle plassen mellom lille Fiorino og store Ducato. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) har avsluttet samarbeidet med PSA-gruppen, og i stedet vendt seg til Renault og Opel. Resultatet er en bil som, bortsett fra noen designjusteringer, tilsynelatende er veldig lik Trafic og Vivaro. Nissan er også med på leken med sin kommende NV300. Fiat opplyser at Talento leveres med inntil fire meter langt varerom, som rommer mellom 5,2 og 8,6 kubikkmeter. Modellen kommer i fire varianter: kassebil, personbil, dobbeltkabin og chassis. Motoriseringen består av en 1,6-liters twinturbo-diesel på mellom 95 og 145 hestekrefter. Alle variantene tilfredsstiller Euro6 og benytter SCR-teknologi for rens av eksosen. Lanseres i høst Det er for øvrig ikke første gang Fiat bruker Talento-navnet på en varebil. Mellom 1989 og 1994 leverte de en ekstra kort versjon av Ducato med dette navnet, som for øvrig er hentet fra en gammel italiensk mynt - ifølge Fiat. Markedssjef for Fiat Professional i Norge, Dag Brekken, opplyser til YrkesBil.no at Talento får Norges-lansering i løpet av høsten. Fullback i juni – Fullback blir et viktig supplement i Fiats nyttekjøretøy-utvalg, og pickupsegmentet er økende både i Norge og resten av Europa for tiden. Derfor er dette en modell vi har stor tro på, uttalte Espen Finstad fra Autovia under visningen. Norske priser og utstyrsspesifikasjoner er ikke fastsatt ennå. Bilen, som i bunn og grunn er en Mitsubishi L200 med et visst Fiat-preg, har en nyttelast opptil 1.100 kilo, og er utstyrt med en 2,4 liters diesel med 150 eller 180 hestekrefter. Den kan leveres både med to- og firehjulsdrift, og kundene kan velge mellom sekstrinns manuell eller femtrinns automatgir. Fullback leveres fra fabrikk som Single Cab, Extended Cab, Double Cab og chassis. Bilen som ble vist I Sandvika var en Double Cab, som trolig er den mest aktuelle i Norge. Navnet Fullback er for øvrig hentet fra terminologien som brukes i rubgy og amerikansk fotball, opplyser produsenten. Samarbeidet mellom Fiat og Mitsubishi er omfattende og planen er at Mitsubishi skal årlig produsere 170.000 pickups for italienerne. Pyntet på Fiorino Noen nye løsninger og mer utstyr skal også være på plass.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |