Grønn råskap fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG GT R er ifølge produsenten det nærmeste man kommer en gate-lovlig racerbil. Den 4,0-liters V8-motoren med twin turbo og direkteinnsprøyting har hele 585 hestekrefter – 75 mer enn dagen toppmodell, Mercedes-AMG GT S. Maks dreiemoment på 700 Newtonmeter er til stede i hele området mellom 1900 og 5500 omdreininger. Omsatt til ytelser gir det null til hundre på 3,6 sekunder og en toppfart på 318 km/t. Men det er ikke bare motoren som sørger for bilens ekstreme egenskaper. Den har perfeksjonert chassis med coil-over demping, skreddersydd aerodynamikk og vekten er redusert gjennom bruk av lette materialer. Det Grønne Helvete Bredere skjermer gir rom for økt sporvidde som i sin tur gir bedre grep og mulighet for høyere hastighet i kurver. Den nye fronten med aktive elementer samt hekken med dobbel diffuser forbedrer aerodynamikken og sørg for progressiv downforce etter hvert som hastigheten øker. Det samme gjelder den aktive bakhjulstyringen, 9-veis justerbar traksjonskontroll og justerbare coil-over dempere med elektronisk styring. (saken fortsetter) Maks grep Mercedes-AMG GT R debuterer på legendariske Brooklands i England denne helgen og kommer på markedet i november. Foreløpig er prisen ukjent, men når en GT S koster drøye 1,7 millioner, må vi regne med at GT R bikker to millioner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |