Volvos neste folkebil
Med S90/V90 forsøker Volvo både å være premium i verden og folkelig i Norge. Det kan vise seg å bli en suksessoppskrift. Volvo har så store ambisjoner med S90/V90 i Norge, at den nye bilen kan bli Volvo mest kjøpte i år, selv om ikke en eneste kunde så langt har fått bilen de har bestilt. – Målet er å selge 2000 biler i år og opp mot 3000 neste år, sier en fornøyd Øystein Herland, Volvos norske importdirektør. Og det av en bil som Herland tror kundene i gjennomsnitt kommer til å betale mellom 650.000 og 700.000 kroner for. Burde kostet mer? Til orientering prisstarter S90 på 449.000 kroner. Legg på 20.000 kroner, og stasjonsvogna er din. De aller første S90 er allerede i Norge, og kundebiler er på vei inn. Produksjonen av stasjonsvogna har også startet nå, men de første stasjonsvognene kommer ikke før mot slutten av august eller tidlig i september. Herland mener at sedanmodellen nå er blitt mer attraktiv, og at opp mot en av fem som kjøper ny, stor Volvo vil velge den. Dropp sedanvarianten Du får ha meg unnskyldt, Herland, men utgåtte S80 levde ikke bare i skyggen av V70, men bortimot i det totale mørket. For Volvo er sedanvarianten først og fremst viktig i USA og Kina. Flott på alle måter Det meste av teknikk i S90/V90 er hentet fra suksess-SUV-en XC90. Med unntak av den minste dieselmotoren, er motorer og drivlinjer identiske. Det betyr tre dieselmotorer (150/190/235 hk) og to bensinmotorer (254/320 hk), alle firesylindrede med to-liters motorvolum. Som i XC90 ladehybridiseres både S90 og V90 (407 hk), men Volvo vil ikke si når det skjer. De vil heller ikke si noe om når en mer høyreist Cross Country-variant er på plass, men også den kommer. Prioriterer komfort Med andre ord handler Volvo fortsatt om kjøredynamikk tilpasset godt voksne mennesker med referanser andre steder enn i de mest kjøreglade, tyske venstrefilsbilene. Ikke det at du ikke kan ha det fint bak rattet i over 200 km/t i Volvoen, T6-utgaven med 320 hk tar deg raskt dit, det er bare ikke den type kjøring Volvos store gross av kunder ønsker å bli identifisert med. Laster litt mindre Om det skulle vise seg å være kritisk at V90 laster 55 liter mindre volum med bakseteryggene lagt ned enn V70, får du heller sjekke ut Skoda Superb, den laster innpå en halv kubikkmeter mer med baksetene nedslått. Velg diesel Volvo omtaler S90/V90 som semiautonome biler, som betyr at du holder i rattet, mens bilen ordner det meste av kjøringen selv, i det minste på motorvei. Tja, det stemte dårlig i Spania. Min erfaring med eksempelvis nye Mercedes E-klasse og særlig Tesla, er at disse har flyttet grensen mot selvkjør lengre fram på veien enn Volvo. Hva med blindsonen? Men når sikkerhet er så viktig for Volvo må det være lov å spørre om hvorfor blindsonevarsling er ekstrautstyr halvannet tiår etter at Volvo som en av de første i verden tok teknologien i bruk på V70 og derigjennom tvang resten av bilindustrien til å ta blindsonene på alvor.
Kilde: OFV. * Gjelder utgående modell. Ny er på vei inn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |