BMW M2 på bane og vei
BUDAPEST: Vi har kjørt bilen over 50 norske entusiaster venter på – BMW M2.Det er ikke hver dag man får anledning til å kjøre spennende biler på bane, så vi var ikke sene om å takke ja da BMW inviterte til prøvekjøring av siste tilskudd i M-serien på Hungaroring. Hva slags bil er dette? BMW M2 er minste medlem av M-familien. Den kan fungere som en hverdagsbil siden den har fire seter og et brukbart bagasjerom, men en høy prislapp og begrenset komfort gjør den til en entusiastbil. Motor / drivverk? Motoren er BMWs klassiske rekkesekser med tre liters slagvolum. Twin turbo teknologi sørger for en effekt på 370 hester og et dreiemoment på 465 Newtonmeter (500 Nm med overboost) i området mellom 1400 og 5560 omdreininger. Det gir god punch allerede ved lave turtall og helt opp til rødmerket. Standard girkasse er 6-trinns manuell, men for et tillegg på 4800 kroner får man løsningen de fleste velger – BMW M DCT dobbel clutch girkasse som er blant de kjappeste på markedet. Bakhjulsdrift er standard, og eneste alternativ. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Nærmeste konkurrenter til M2 er Audi RS3 samt Mercedes CLA 45 AMG og A 45 AMG, men disse har firehjulsdrift som standard i stedet for BMWs bakhjulsdrift. M2 er den eneste av disse med klassisk 2-dørs coupé-karosseri. Hvordan er den å kjøre? M2 er ekstremt sportslig og har flotte egenskaper på bane. Dessverre går dette på bekostning av komfort på landevei. Vi har kun kjørt på ungarsk asfalt, men den skiller seg neppe særlig fra underlaget på norske landeveier. Hvem passer den for? M2 er en bil som kjøpes av entusiaster. Siden den kun har to dører kreves en viss smidighet for å komme seg inn og ut av baksetene. Coupé-formen reduserer også takhøyden i baksetet. Bagasjerommet er ti liter større enn det du finner i en Golf. Konkurrenter? Audi RS3 sedan og kombikupe, Mercedes CLA 45 AMG sedan eller stasjonsvogn, Mercedes A 45 AMG kombikupe. Mange vil nok også å vurdere å ta steget opp til en BMW M3 / M4 eller ned til en M 140i (som alternativt kan leveres med firehjulsdrift). Dette liker vi: BMW M2 er ekstremt leken samtidig som den har de egenskaper som skal til for å kunne fungere som hverdagsbil for enslige eller par med små barn. Dette liker vi ikke: De sportslige egenskapene har gått på bekostning av komfort, så du finner lett mer komfortable og romsligere biler til lavere pris. FAKTA BMW M2 Motor: | 6-syl. turbo bensinmotor, 2979 ccm | Effekt: | 272 kW (370 hk) v/6500 o/min. | Dreiemoment: | 465 Nm v/1400-5650 o/min. | Mål LxBxH: | 447 x 185 x 141 cm | Akselavstand: | 269,3 cm | Bakkeklaring: | 123 mm | Egenvekt m/fører: | 1570 kg (1595 kg) | Tillatt totalvekt: | 2010 kg | Bagasjerom: | 390 liter (VDA) | Aks. 0-100 km/t: | 4,4 sek. (4,3 sek.) | Toppfart: | 250 km/t | Snittforbruk (oppgitt): | 0,85 (0,79) l/mil | CO2: | 199 (185) g/km | Pris fra: | kr. 847.300 (852.100) | (Tall i parentes gjelder med M DCT girkasse) Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|