Audis minste SUV
ZÜRICH: Vi har kjørt Audis minste Q-modell som på tross av betegnelsen nok vil appellere til andre kundegrupper enn sine søsken. Audi Q2 er vesentlig mindre enn Q3 og Q5. Den åpner dermed en ny nisje for Audi både når det gjelder format og pris. Det antydes nemlig en startpris på under 300.000 kroner, som er rundt 100.000 lavere enn for rimeligste Q3. Riktignok har Q2 litt ekstra bakkeklaring (snaue 15 cm) og en høy sittestilling, men i format er den ellers ganske lik en Audi A3 eller en Volkswagen Golf. Den norske importøren regner i hovedsak med å selge biler med liten bensinmotor og forhjulsdrift, men selvsagt skal Q2 også tilbys med quattro i kombinasjon med større motorer. Motor / drivverk? De som foretrekker diesel kan velge mellom 1.6 TDI ned 116 hk samt 2.0 TDI med enten 150 eller 190 hk – den kraftigste med firehjulsdrift inkludert. Samtlige motorer kan leveres med S tronic dobbel clutch girkasse, og trolig vil de fleste kundene velge denne. Under vårt første møte med Q2 startet vi med en bil med 150-hesters bensinmotor og automatgir. Et relativt høyt dreiemoment sørger for spreke ytelser, og automatkassen gir kjappe, sømløse girskift. Senere på dagen fikk vi anledning til å prøve 1.0 TFSI i kombinasjon med manuell girkasse. Den kompakte turbomotoren gir et solid førsteinntrykk og passer meget bra i Q2. Det er ikke noe å utsette på den manuelle 6-trinns girkassen, men mange foretrekker automat og er villig til å betale tillegget for dette. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Det fins etter hvert et stort utvalg modeller i den kompakte SUV-klassen, ikke minst Mazda CX-3. Audi lover en startpris på under 300.000 kroner for Q2, men dersom du skal ha større motor, automat og firehjulsdrift må du nok regne med et solid tillegg. En Mazda CX-3 med «full pakke» – 150-hesters bensinmotor, automat og firehjulsdrift – koster 334.000 kroner. I en slik sammenligning vil nok Audi komme meget dårlig ut. Hvordan er den å kjøre? De kompakte målene gjør at Q2 tar seg smidig frem i trange bygater, men i høye hastigheter på motorvei er støynivået relativt høyt. Hvem passer den for? Konkurrenter? I tillegg til Mini-modellen er det fristende å sammenligne med Mazda CX-3, Honda HR-V og Nissan Juke. Om du velger en av de japanske modellene vil du få vesentlig mer bil for pengene, uten at det går nevneverdig på bekostning av verken komfort eller kvalitet. Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |