[]
[] [firmabil.no] []

Scania går nye veier





Dessverre blir nok ikke dette Scanias nye truck som debuterer om en snau måned. Men teppet trekkes allikevel til side for en ny epoke for lastebilkonstruksjoner.

Hvorfor ikke uavhengig forhjulsopphengning er en like stor fordel for lastebiler som for personbiler, har lenge vært et mysterium for dem som bare betrakter lastebilkonstruksjoner fra utsiden.

Riktignok har det dukket opp et par forsøk i det siste (Volvo og ZF), men man kan vanskelig snakke om en brakende suksess.

På samme måte har det vært vanskelig å forstå hvorfor vi ikke har sett flere forsøk på nesten selvbærende konstruksjoner.

Kompositter
Akkurat der kan det hende det lysner nå. Scania har drevet forskning på kompositter i bærende konstruksjoner og har kommet såpass langt at de har offentliggjort denne spennende renderingen av noe som kan bli fremtidens helelektriske truck.

Utgangspunktet er et forskningsprosjekt de satte i gang på Kungliga Tekniska Högskolan med utgangspunkt i bruk av kompositter i bærende elementer.

Magnus Burman heter han som har stått i spissen for prosjektet, og han sier at det er mulig å oppnå 40 % vektbesparelse hvis konvensjonelle konstruksjonselementer blir erstattet med lettvektere.

Han sier også at selv om komposittmaterialer er dyrere enn de som benyttes i dag, blir det imidlertid god totaløkonomi når man ser på hele bilens livssyklus.

Aldringsproblemer som nesten ikke eksisterer, er også en fordel, og man kan bygge større integrerte enheter med komposittmaterialer. Med andre ord, færre deler, færre skjøter og færre sammensetninger enn i et vanlig chassis.

Materialmiks
«Fremtidens biler vil ha en mye større miks av forskjellige materialer enn i dag», sier han, «og det vil bli en større grad av at forskjellige funksjoner integreres i fremtidens buss- og lastebil-strukturer. Det vil igjen skape nye muligheter for designerne, og i konstruksjon og produksjon.

Det er dette siste Scania har tatt utgangspunkt i da de lagde denne renderingen. Opplegget likner på GMs game HyWire-konstruksjon der alle aktive funksjoner er plassert i et stort rullebrett. Så monterer man bare et passende påbygg over.

Her ser man forslaget til en treakslet solo, med masse plass til batterier (Scania sier langdistanse, batterielektrisk) og med alle funksjoner plassert i dette skallet som er bygget opp med klare henvisninger til flyindustrien.

Kan vi håpe at de tar med seg en 1:1 modell av konseptet til IAA? Eller vil de være redd for at det tar luven fra den nye – og sikkert ikke SÅ revolusjonerende – bilen?

Legg merke til at dette kommer uken etter at Tesla har lovet oss en helelektrisk lastebil. Og dagen etter at Mercedes har vist oss sin batterielektriske truck. Hvem blir den neste?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: