[]
[] [firmabil.no] []

Banespesial nærmer seg


Jon Winding-Sørensen



Det kommer stadig nye biler som skal kombinere bane og vei. Elemental viste seg nesten produksjonsklar på Goodwood.

Radical er et fint navn på disse sportsracerne som det så vidt er mulig å få hengt noen registreringsskilter på.

Elemental er like bra – en helt elementær bil, uten noe ekstra.

Det er i hvert fall tanken bak det nye bilmerket, som vi så vidt har vist deg glimt av tidligere. «Kompromissløs» er noe hele grunnideen baserer seg på.

På Goodwood
RP1 het den første modellen, men der betyr RP åpenbart Prototype (eller Rpototype?) men på Goodwood i år hadde de med seg PP1 – det er den første med produksjonsstandard – i blått.

Det var den som ble vist i fart – skikkelig fart – hver dag stevnet varte.

Men de hadde også en egen stand der man fant PP2 i rødt – som også egentlig er en utviklingsbil. Pluss et komplett chassis – og det er grunnlaget for den første kundebilen.

Underveis, siden vi skrev om bilen i fjor, har ting endret seg på spek-siden. Vekten er for eksempel nå nede i 640 kg, men folkene bak antyder at den kan magres enda mer. Til 540 kg med en enliters variant som nå planlegges.

Og til 580 kg med to-literen. Felles for dem begge er den sentrale cellen for fører og passasjer som veier 65 kg, og er bygget etter FIA-standard.

(saken fortsetter)

Bena opp
Den har for øvrig en layout helt etter F1-oppskrift, med føttene opp. Dette er gjort for at man skal få plass til skikkelig aero-hjelp under bilen foran. For landeveien skal denne bilen kunne generere 400 kg marktrykk. Justerbare finesser kan endre denne verdien for banekjøring.

Begge motorene kommer fra Fords Ecoboost-familie. En-literen vil kunne leveres med 180 hk, mens to-literen ligger på 320. Ute i kulissene svever det også et alternativ på 500 hester.

De driver gjennom seks trinn og via fem traksjon- og motor-mapping innstillinger. Fleksibiliteten er det tatt vare på i chassisavdelingen også: Opphengningen kan enkelt justeres i alle retninger med det enkleste håndverktøy.

Foreløpig er prestasjonene bare kalkulert, men det ser som hundre på mindre enn tre med to-literen (3,2 med den lille) og en toppfart i 250-pluss området.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: