[]
[] [firmabil.no] []

Nissans elektriske glider


Terje Ringen



Nissan har eksperimentert med uortodokse former i noen år. Til Rio de Janeiro har de med seg et par Blade Glidere.

Det hele startet med DeltaWing-prosjektet som de etter hvert gjorde noen mer eller mindre mislykkede forsøk med på Le Mans. Etter hvert kom den i elektrisk utgave som Zeod RC, som klarte å fullføre ta seg rundt Le Mans på ren eldrift.

Så, på Tokyo-utstillingen høsten 2013 dukket den opp i mer sivil form under navnet Blade Glider Concept – en ren stilstudie uten drivlinje.

Nå tar Nissan en videreutviklet versjon av BladeGlider til Rio de Janeiro hvor det visstnok skal foregå noe sportslig som Nissan er involvert i på sponsorsiden de nærmeste ukene.

En pluss to
Utformingen med sentralt førersete og to seter skrått bak føreren, slik at de får rikelig med benplass, er opprettholdt. Likeså de spesielle dørene som er topphengslet i bakkant. De tre sitter i racingstoler og festes med firepunkts belter.

Som vi ser av bildene egner disse seg dårlig for parkering i trange omgivelser, og de krever også en viss høyde under taket.

Det meste av betjeningsorganer og display er plassert på eller rundt rattet. Skjermer koblet til videokameraer erstatter også de konvensjonelle utvendige speilhusene.

(saken fortsetter)

Hi-tech
Drivlinjen er utviklet av Nissans teknologipartner Williams Advanced Engineering (som er sprunget ut fra Formel 1-teamet med samme navn). Selskapet leverer også drivlinjen til Formel E, så de har god erfaring med raske elbiler.

BladeGlider har en potensiell toppfart på 190 km/t og skal klare øvelsen til 100 km/t på under fem sekunder. Bakhjulene drives av to separate motorer – hver med en effekt på 130 kW (177 hk).

To BladeGlidere vil være på plass i Rio, den ene står kun på utstilling mens den andre skal brukes til demo for media og VIP-er.

BladeGlider spesifikasjoner

Toppfart

>190   km/t*

Aks. 0-100 km/t

< 5   sekunder*

Effekt

200 kW / 268 hk

Dreiemoment

707 Nm

Vekt

1300 kg

Lengde

4300 mm

Bredde

1850 mm

Høyde

1300 mm

Akselavstand

2800 mm

*Tallene er estimert av Williams Advanced Engineering


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: