[]
[] [firmabil.no] []

Gokart på bøljan blå


Jon Winding-Sørensen



Det neste cruise-skipet fra NCL skal jommen hete Norwegian Joy – «norsk glede». Ikke visste jeg at det innbefattet gokartkjøring midt i Sør Kina-havet.

Verden får visst aldri nok av OBOS-blokker på kjøl. Norwegian Cruise Line holder på å fullføre sitt ferskeste tilbud nå, de begynner vel å nærme seg 15 av disse gigantene.

Norwegian Joy er designet spesielt for kinesiske gjester, og skal ha plass til nesten 4000 av dem. Derfor er det ikke store muligheter for at den kommer til å sperre for utsikten fra Akershus-brygga i Oslo – den tradisjonelle cruise-terminalen. 

Den skal høre hjemme i Shanghai and Tianjin og vil gå sin jomfrutur neste sommer.

Det er en rekke detaljer som ikke er klare ennå, men NCL har i hvert fall fortalt hvordan båten skal dekoreres på utsiden.

Kunstbåt
Kunstneren heter Tan Ping – en mann som jobber et sted midt mellom bildekunst og design. Bortsett fra at jeg har sett greiene hans noen ganger i Berlin for ti års siden, har han ikke stilt ut solo noe særlig, i Europa.

Men hjemme er han hot – og dette må være et spennende prosjekt for ham. Forslaget ser i hvert fall spektakulært ut.

(Bare for å oppklare det for dere som er dypt inne i kinesisk kultur. Han heter faktisk dette, det er ikke en van han har tatt for å snu Pingtan-begrepet på hodet. Pingtan er, som selvfølgelig de fleste av dere vet, en lokal variant av den tradisjonelle kinesiske kombinasjonen av tale og musikk – og er definitivt ikke det Tan Ping driver med)

(saken fortsetter)

Gokartbane
Den eneste grunnen til at jeg trekker frem denne skuta her er at forhåndsinformasjonene forteller at her får racing-trynene anledning til litt Joy også.

Høyt oppe på et av ute-dekkene bygges det nemlig en gokartbane.

Jeg vet ikke noe annet om den enn det renderingene viser, men dette ser definitivt ikke ut som en av de gørrkjedelige Tilke-designede F1-banene, gjesp.

Bare det at det er en bane i to etasjer, med under- og overgang, gjør den til litt av en avveksling fra det vanligvis så flate betongbanene for Kart-fraksjonen.

Her har de selvfølgelig mulighet for et virkelig stunt: Kart-finale mens det blåser storm. Da begynner cruise plutselig å bli lit mer attraktivt.

Kanskje jeg ville begynne å tenke Kielerferge igjen, hvis de innførte noe liknende? 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: