[]
[] [firmabil.no] []

Zagato på to


Jon Winding-Sørensen



Denne er ny. Zagato skal bistå MV Agusta med en ny motorsykkel. Vi håper på større suksess enn vanlig når bildesignere skal forsøke seg på to hjul.

På Kunstindustrimuseet i Oslo står det en motorsykkel, en Aprilia Moto 6,5. Jeg går ut fra at den ikke bare er parkert der, men at den skal leke eksempel på god industri / transport-design.

Det er antakelig en av de styggeste motorsyklene noensinne, designet av kult-designeren Philippe Starck som er i stand til mye spennende i design-verdenen (få deg et rom på Mama Shelter neste gang du er i Paris!), men motorsykler skjønner han ikke.

Vi har sett andre tvilsomme eksempler på folk som ikke kan motorsykler, men som prøver å gi dem et formspråk, både Bertone og Giugiaro er blant dem som har plumpet utti det – med triste resultater.

Nå er det MV Agusta som teaser oss med bilder og video fra et samarbeid som er svært spennende. Ikke ante jeg at Zagato visste noe om to hjul. Så langt jeg kan huske er det første gang, bortsett fra noen transporter-trehjulinger i etterkrigstidens.

Røtter
Men MV-sjefen heter Giovanni Castiglioni og har gått en god skole.

Hans far, Claudio, har vært borti både Cagiva, Ducati, Bimota og MV Agusta – og alle syklene hans har vært stilige.

Han hadde alltid sans for å bruke de riktige designerne, og det var vel ingen som hadde så mange sykler som ham representert på «The Art of Motorcycle» utstillingen på Guggenheim i 1998.

(saken fortsetter)

Beauty & Beat
Grunnen til at jeg er litt optimist er at de første bildene jeg har sett fra dette nye samarbeidet slett ikke ser så ille ut. Det hele er basert på F4, og det er noe med den perfekte blandingen av Beauty og Beast her. 

Fremdeles antydning av hai i snuten, men skinnet på setet ser ut til å strekke seg helt bak, forbi rumpefestet. Og de ville orgelpipene fra originalen er erstattet av et ganske akseptabelt under-motor eksos-system.

F4Z skal denne sykkelen hete, og stort mer enn dette vet jeg ikke før avdukingen i begynnelsen av september.

Men la oss håpe at dette ikke bare er et optimistisk tiltak som skal fortelle om stil og design, la oss også håpe at det antyder at MV Agusta nå er gjennom de verste økonomiske problemene


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: