[]
[] [firmabil.no] []

Bil for de yngste


Jon Winding-Sørensen



I England har det vært mulig å starte kjøreopplæringen i tiårsalderen. Nå halveres aldersgrensen.

Vi har tidligere fortalt om Young Driver. Nå er deres spesialbygde bil her.

I England har de en kjøreskole der unger i 10-11 års alderen kjører rundt i ombygde Skoda Citigo for å lære å kjøre bil et par år før de egentlig har lov til det.

Opplæringen skjer på lukkede områder, men der har man fått til både trafikk og kompliserte trafikkbilder og har skapt et opplæringsmiljø slik at barna føler seg hjemme i den trafikken de skal ut i, om noen år.

Tidligere i år fortalte skolen også at de nå skulle bygge en egen bil, tilpasset enda yngre elever. Nå er det her, Firefly heter den.

Autentisk
Dette er ikke noen lekebil akkurat. Hydrauliske skivebremser, skikkelig styring og opphengning som skal gi samme følelse som når man kjører en virkelig bil. Lys, Horn, retningssignaler – alt er på plass.

Dessuten har den god nok plass til at en voksen person kan sitte ved siden av 5-åringen når han gir flatt jern og kommer opp i 15 km/t.

Det vil si, den hastigheten er bare mulig dersom du koder inn «Experienced».  Den vanlige settingen heter «Junior», og da er toppfarten litt under 10 km/t.

Det hele er drevet av to elmotorer som får mat fra to tolv volts batterier. Det er strøm nok til ni timers kjøring, får vi vite. Med fem km/t vil det si en rekkevidde på ca. 40 km! 

(saken fortsetter)

Fokus på sikkerhet
Bilen har forresten et litt spennende nødbrems-system. Sensorer – det fortelles ikke hvilke typer – oppdager objekter man vil kunne kjøre på, enten man er i revers eller kjører forover, og hiver ut nødbremsen. 

Dessuten finnes det er fjernkontroll som gjør at en engstelig far kan fjernstoppe bilen på inntil 120 meter avstand.

Greier poden å lure seg utenfor den radiusen, er det fritt frem for å utforske resten av verden. Men med fem km/t klarer pappa kanskje å ta den igjen til fots?

Med en forholdsvis standard versjon av bilen vil 20 minutters kjøring i en slik koste 20 pund på skolen. 

Men siden den også er ment å selges til private (basispris £ 5.750, cirka 63.000 norske kroner med dagens kurs) finnes det mengder av ekstrautstyr. Dekktrykkmonitor, polstret sete, skinn på rattet, forskjellige typer dashbord og en rekke forskjellige eksteriørfarger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: