Fransk, flott og komfortabel
KØBENHAVN: Renault Megane Sport Tourer gjør som franske stasjonsvogner skal; frakter folk og bagasje komfortabelt og enkelt. Hva er dette? Ja, tilsynelatende kompakt i hvert fall. For bilene i denne klassen er ikke så veldig små. Golf, for eksempel, har et bagasjerom på 605 liter – ikke langt unna storebror Passats 650. Megane følger trenden og er heller ikke langt unna sin storebror Talisman, men henger nesten 100 liter bak Golf, med 521. Likevel; 521 liter er ganske nøyaktig det samme som siste generasjon Laguna hadde å by på, så liten kan vi ikke kalle Megane stasj … unnskyld, Sport Tourer. Bagasjerommet i seg selv byr ikke på noen revolusjoner. Gulvet kan heves og senkes, men høydeforskjellen mellom de to nivåene er minimal. Baksetene legges ned med hendige hendler bakerst i bagasjeromsveggen, og det er omtrent alt av fleksibilitet bilen gir. Hva skiller den fra resten? Innvendig markerer Megane seg med et ryddig interiør – spesielt på toppversjonen hvor en stor berøringsskjerm i portrettformat tar hovedplassen i dashbordet. Sammenlignet med hva jeg kan huske i tidlige Talisman-modeller har skjermen blitt vesentlig raskere i bruk, men grensesnittet er fortsatt ikke så ryddig som det kanskje burde vært. Renault, franske som de er, skal spille på komfort, og Megane skuffer ikke i så måte. På danske motor- og landeveier er støynivået behagelig lavt, og setene gode. Massasjefunksjonen i førersetet kunne nok vært litt bedre, men gir likevel et fint lite avbrekk på lengre kjøreturer. Motor og drivverk: Jeg hadde ikke fått med meg at bensinmotoren var en liten 1,2-liter, og ble imponert over kraften i det jeg trodde var en større motor. Sammen med Renaults behagelige (men ikke lynraske) 7-trinns automatkasse savnet jeg egentlig ikke større motor – men så foregikk turen på danske veier også. Det vil si; ingen bakker å la bilen bryne seg på, men jeg tror denne motoren vil gjøre jobben for de aller fleste Megane-kunder. Pen lyd var det i den og. Den dieselmotoriserte bilen var utstyrt med manuell girkasse. Klassisk fransk med lang vandring i girspaken, men for øvrig lettkjørt og behagelig. Megane GT, med 205 hestekrefters bensinmotor, blir også tilgjengelig som stasjonsvogn. Hvordan kjører bilen? Sport-modusen blant de forskjellige kjøreprogrammene endrer ikke på det – den største forandringen man får av å sette bilen i «sport» er røde instrumenter, og selv det kan endres tilbake til øko-visning. Her er det bare å glemme apex-klipping og rundetider. Gled deg heller over firehjulsstyring og manøvrerbarhet. Dette liker vi: Et eget pluss går til den lille bensinmotoren, som med 130 hestekrefter er sprek nok, samtidig som den har et småfrekt lydbilde. Dette liker vi ikke: Multimedieanlegget er ikke det mest intuitive, og volumknapper i form av noen bittesmå berøringsknapper på feil side av hovedskjermen, er tommel ned. Renault Megane Sport Tourer kommer til Norge i januar. Derfor er ikke prisene helt klare enda, men vi forventer rundt 20.000 kroner påslag sammenlignet med tilsvarende kombi-modell.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |