[]
[] [firmabil.no] []

Selvkjør med et smil


Terje Ringen



Øyekontakt mellom bilfører og fotgjenger er en viktig kommunikasjonsform i bytrafikken. Men hvordan skal man i fremtiden forholde seg til førerløse biler?

Åtte av ti fotgjengere oppgir at de søker øyekontakt med bilføreren når de skal krysse en gate. Det blir ikke enkelt etter hvert som bygatene fylles med autonome biler, men det svenske selskapet Semcon har et forslag til løsning.

De har utviklet et konsept de kaller for The Smiling Car der den førerløse bilen kommuniserer med et smilefjes.

Semcon henviser til en undersøkelse foretatt av Business Insider som sier at det i 2020 vil finnes 10 millioner biler med «selvkjørende egenskaper» på veiene verden rundt.

Tallet høres i utgangspunktet ekstremt høyt ut, men stadig flere biler får jo automatisk filholder og adaptiv cruisekontroll som avlaster sjåføren ved køkjøring – altså selvkjørende egenskaper.

I en undersøkelse utført av det svenske byrået Inizio for Semcon svarer 57 % av de svenske deltagerne (47 % av de internasjonale) at de ikke stoler på selvkjørende biler.

I Semcons konsept The Smiling Car kommuniserer de selvkjørende bilene med fotgjengere gjennom ansiktsuttrykk.

Når bilens sensorer oppdager fotgjengere, sendes et signal til et display i fronten som tenner et tydelig smil som en bekreftelse på at bilen stopper.

I fremtiden kan konseptet perfeksjoneres med f.eks. eye-tracking og laserteknikk for en mer detaljert analyse av omgivelsene. Da blir det mulig å oppfatte mindre hodebevegelser og blikk for å skape enda trygger samspill mellom menneske og maskin.

(saken fortsetter)

- Fordelen med The Smiling Car er at vi lar mennesker kommunisere slik de er vant med i stedet for å ta en unødvendig omvei via teknikken, sier Karin Eklund, ansvarlig for forbruksadferd hos Semcon.

The Smiling Car er et første steg i et langsiktig prosjekt der Semcon sammen med bl.a. et svensk forskningsinstitutt og bilindustrien vil utvikle en global standard for hvordan autonome biler kan kommunisere med omgivelsene.

- På samme måte som det fins tydelige regler for hva slags signalutstyr dagens biler utstyres med, og hvordan disse brukes i ulike situasjoner, er det viktig å utvikle et felles språk for hvordan selvkjørende biler skal kommunisere med fotgjengere, sier Markus Granlund, VD og konsernsjef på Semcon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: