Forsmak fra Citroën
Rallyfans har grunn til å glede seg til 2017-sesongen. Her gir Citroën en forsmak på hva vi har i vente. Nye regler skal sørge for høyere showfaktor i WRC. Det innebærer splitter nye biler med mer ekstremt utseende, samtidig som effekten økes og vekten reduseres. Citroën dominerte rallysporten i en årrekke med Sebastien Loeb som mestvinnende fører gjennom tidene. De siste årene har franskmennene lagt mesteparten av sportsressursene i WTCC, mens innsatsen i WRC har vært mer halvhjertet. Comeback De har bygget ny bil basert på den nylig introduserte C3, og selv om bilen de viser i Paris neste uke betegnes som C3 WRC Concept Car, kan vi anta at den ligger nær opptil rallybilen som debuterer i Monte-Carlo i januar. Mens en vanlig C3 er 175 cm bred, kan neste års rallybiler være opp til 187,5 cm brede – noe som gir godt spillerom for å leke med aerodynamiske hjelpemidler. Det tillates også en stor hekkspoiler montert over bakruta. Heftigere (artikkelen fortsetter) Volkswagen har vært dominerende i WRC de siste sesongene, men neste år starter alle på scratch med nye biler. Det har stimulert Citroën til å gjøre comeback, men det har også fristet Toyota som har jobbet hardt med å utvikle bil i regi av Tommi Mäkinen de siste årene. Dermed blir det fire offisielle fabrikkteam i 2017-sesongen. Volkswagen og Hyundai fortsetter sammen et revitalisert Citroën, og Toyota gjør sin første WRC-sesong i dette årtusen. Sist de deltok med fabrikkteam var i 1999. I tillegg har vi M-Sport som drifter Ford Fiesta-biler under eget navn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |