[]
[] [firmabil.no] []

Som fra tjukkeste Stuttgart


Jon Winding-Sørensen



Med utgangspunkt i en låve i Minnesota triller det alu-biler som ser ut som de var bygget hos Porsche, eller deres like meget Stuttgart-baserte karosserifabrikk, Reutter på 50-tallet.

Da jeg så de første bildene var jeg sikker på at dette var hel ved. Ekte vare.

At det var en av de mange ukjente prototypene Reutter hadde bygget for Porsche mens Porsches egen karosseritegner, Erwin Komenda, hang over skulderen på dem med aluminiumsplatene og klubben og forklarte hvordan de skulle banke.

Men så ble jeg obs på at den kaltes Frankfurt Flyer, og Frankfurt er jo ganske fjernt fra Stuttgart – i hvert fall emosjonelt.

Så historien er en helt annen, men siden Christopher Runge, mannen bak disse fenomenale bilene, forteller at inspirasjonen blant annet er Glockler-bilen og Petermax Müllers spesialracere, hører også Reutter-historien med.

Tette bånd
Da Porsche-familien, med de første 356-modellene, flyttet fra Østerrike tilbake til Stuttgart etter krigen, ble det raskt et tett forhold mellom dem og karosserifabrikken Reutter.

Til sammen 60.000 stk. 356-karosserier i forskjellige versjoner ble fremstilt der mellom 1950 og 1963. Og de bygde spesialracere, og prototyper, og konsepter, og fra 1963 jobbet de med utviklingen av T-modellene som skulle bli 901, og endelig 911.

Men i 1963 kjøpte Porsche opp hele greia, i praksis var det bare å slå ned en mur, de to bedriftene lå side ved side (og en rekke av de gamle bygningene står der ennå).

Inne i Reutter-butikken lå forresten også et sveitsisk firma de kalte ReCarO, som Reutter-familien beholdt og som i dag er verdenskjent for sine seter. Ikke bare til eksklusive sportsbiler, men også til fly og marine.

Hør Chris Runge fortelle sin historie (saken fortsetter)

Gammel oppskrift
Men det bekymrer ikke Christopher Runge. For 25 år siden satt han i sin første Porsche. Det hadde han aldri glemt, og endelig i 2012 fikk han bygget sin første Porsche-tidsmaskin. FF1 var bygget helt etter den gamle oppskriften, med klubber, på en «buck» bygget opp av tre.

Den vakte oppsikt, ble snart endret til FF2, med det han kaller «litt mer Touring-preg», og det hele har utviklet seg helt til FF5.

Underveis har han vært innom bygging av de typiske Porsche-felgene fra den gang, han har fremstilt reservedeler som reservehjulsrommet til en 550, og han har bygget sitt eget karosseri på noe såpass spesielt som en Litz-bygget 356 motor med 4-trinns Getrag transaksel og bremser som stammer fra tidligere enn A-modellen. Og om ikke original utenpå – helt i stil med den tiden. 

Man tar hva man har
1800 timer brukte han på å bygge sin første – som faktisk ble basert på en sliten 912 – men selgeren hadde også låven full av utstyr til bearbeiding av plater. Og dermed var det hele i gang. Og det MÅ ikke være ekte Porscher i bånn.

I USA er det for eksempel mengder av slitne Formel V-chassiser – de egner seg glimrende. Han gjør heller ikke forsøk på å fortelle at de er Porscher – det er kanskje derfor han kaller dem Frankfurt Flyers.

De er ganske enkelt håndgjorte transportkunststykker med helt klare inspirasjonskilder.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: