[]
[] [firmabil.no] []

Kampen om livstid-kunden


Jon Winding-Sørensen
tekst og foto



På årets IAA var det mer åpenbart enn noen gang at det er ikke en bil eller en tjeneste leverandørene ønsker å selge deg. De vil selge deg et nettverk der du MÅ befinne deg resten av livet. Velkommen til konnektiviteten.

Egentlig hadde jeg håpet på en fet konseptbil fra MAN. De har gjort det tidligere. I 2012 dukket de meget overraskende opp med sin Concept S, som de hadde utviklet sammen med Krone som hadde bygget den passende AeroLiner trailer til denne fremtids-fantasien.

Så da jeg hørte rykter om RIO steg håpet, selv om jeg syntes det var et merkelig navn på en drømmebil. Det viste seg da også å være et avansert flåtestyrings- og logistikksystem, ikke ulikt det så mange andre snakker om. 

Men heldigvis skulle det også kunne brukes av andre merker enn VW, Scania og MAN – akkurat som også de andre leverandørene snakker om. Veletablerte Daimler-merkevaren Fleetboard, som har vært på banen siden 2003, brukes av ganske mange Scaniaer og MANer også, og er nok akkurat like godt forberedt på de fremtidige periferi-tjenester som det RIO er bygget opp for.

BILDESERIE DEL 1: IAA-festen er i gang

På tide
Og si du kjører en DAF da, og bruker RIO eller Fleetboard. Er det veldig usannsynlig at VW Trucks and Buses, eller Daimler, lærer såpass mye om din virksomhet at de kan gi deg et tilbud du ikke kan avslå nesten gang du skal bytte bil. For å spørre enklere, når du overlater til et slikt system å overvåke bilen din, er det da veldig usannsynlig at de vet nøyaktig når du skal skifte bil?

Det er et EU-opplegg som heter Gruppeunntaket, som i praksis skal gi deg rett til fritt å velge verksted. Med elektronisk servicehefte, og telematikkforbindelse med leverandøren, hvor stor er den friheten? Når du står ved veikanten og systemet sender ut et automatisk SOS-signal, hvor sannsynlig tror du det er at det signalet går til det nærmeste verkstedet hvis det ikke er et merkeverksted.

Det er bare å finne seg i det. Kjøp en av de moderne bilene i dag, og du blir sydd inn i et system som holder deg der resten av ditt yrkesaktive liv. Og selvfølgelig rapper ZF og Michelin og Bosch en del av deg også – det er like nettet de, som Mercedes og MAN. Prøv å klage til Datatilsynet, du har for lengst gitt disse snokerne alle de tillatelser som er nødvendig for å holde på med det de gjør.

Og det er jo bare for å sikre deg et bedre, profesjonelt liv. (Men hvis du vil bruke Fleetboard-appen din til å slå på stekeovnen, og sjekke om du skal hente ungene på trening, så er den muligheten snart der også).

Det var mye av dette årets IAA dreide seg om. Ikke for å bli diskutert, bare for å slå fast at det er her vi er allerede. Så sånn sett kan man si det var på tide at VW-Gruppen skapte seg sin egen merkevare på dette området.

LES OGSÅ: Italiensk stjerneskudd

Smånytt også
Men heldigvis var det nyheter i det små også. Berøringsoverflater som gir signaler tilbake, akkurat som å merke klikket fra en kvalitetsbryter i gamle dager. Eller elektro-hydrauliske hjelpere som gjør det veldig komfortabelt for deg å skifte hjul selv, og som ikke eter nesten noe av lastekapasiteten. 

Skulle man komme gjennom alt dette, og samtidig fordype seg litt i alle påbyggene hadde du trengt mer enn de åtte dagene utstillingen holder åpent.

Også derfor kan vi bare sveipe overflaten via disse bildebrevene. Men regn med noen dypdykk i neste utgave av Yrkesbil.

BILDESERIE DEL 2: Årets hvafforno? Siruks IAA

PS. Jeg fremførte noen synspunkter på “årets” i mitt forrige bildebrev. Her skal du få en ny en: Etter at VW hadde høstet et par pokaler for Årets Van og Årets Truck på utstillingens første dag ble det litt balanse dagen etter. Da fikk Mercedes-Benz tildelt æren for å produsere «Årets Nyttebil».

Det helt utrolige er at denne prisen, delt ut av et tysk håndverkerblad, ble overlevert Mercedes-koryfeene av Matthias Wissmann (til høyre på smilebildet). Han er president i VDA, takorganisasjonen for tysk bilindustri og var ikke i nærheten av de andre prisutdelingene vi har nevnt. 

Så spørsmålet er selvfølgelig: hvor i all verden var Angela Merkel da VW-prisene ble overlevert?   


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: