[]
[] [firmabil.no] []

Mikkelsen kjører for sølv


Redaksjonen



Når fire løp av rally-VM gjenstår, har Andreas Mikkelsen satt seg selv i en god posisjon til å ta sølv. I Rally Korsika er målet å øke avstanden til de som kommer jagende bak han i mesterskapet.

Etter bronse i VM de to siste årene, er den norske VW-føreren veldig lysten på å klatre et steg høyere på seierspallen i år.

– Selv om jeg fortsatt ikke har gitt opp kampen om VM-gullet, skal jeg være så ærlig å si at jeg er mer opptatt av de som ligger bak meg i sammendraget. Derfor ønsker jeg å benytte Rally Korsika til å øke forspranget til de som ligger nærmest, forteller Andreas Mikkelsen.

Før helgen har han 16 poengs forsprang til Hayden Paddon og Thierry Neuville, mens Jari-Matti Latvala på femteplass ligger 21 poeng bak nordmannen. Opp til teamkamerat Sebastien Ogier – som har lagt et godt grunnlag for å ta sin fjerde strake VM-tittel – er det 59 poeng.

Rally Korsika blir 27-åringens 75. VM-løp, det tiende sammen med kartleser Anders Jæger – og det 45. for Volkswagen Motorsport.

I og med at Rally Kina måtte avlyses etter at veiene ble ødelagt av enorme nedbørsmengder, har Andreas og Anders hatt en ufrivillig lang pause. Men de to har ikke ligget på latsiden, og har forberedt seg grundig til Rally Korsika.

– Jeg synes det er synd at Kina ble avlyst. Dette var et helt nytt løp, og det tror jeg ville vært en fordel for oss. Dessuten ønsker vi jo å kjøre flest mulig løp. Jeg er offensiv, og tror vi mistet verdifulle poeng i VM ved at løpet måtte avlyses. Samtidig betyr avlysningen at vi har fått enda bedre tid til å forberede oss til Korsika. Vi har blant annet hatt en testdag på Korsika, og vi har også fått tid til en test med bilen vi skal kjøre neste år, sier Andreas.

Han ble nummer tre på Korsika i fjor og legger ikke skjul på at Rally Korsika er et spesielt og krevende løp.

– Det er utvilsomt et svært utfordrende asfaltløp. Løpet er kjent for sine mange svinger. Og selv om det består av bare 10 fartsetapper, så er det mange kilometer og veldig lange etapper. Flere av dem er nye i forhold til i fjor, noe som betyr at gjennomkjøringen er ekstra viktig.

– For skal du ha mulighet til å henge med i toppen, må notene stemme. Dessuten må man bruke hodet for ikke å slite ut dekkene. Løpet er teknisk krevende, og mye handler om å unngå feil. Klarer vi det, samtidig som vi har gode noter, er det mulig å vinne, slår han fast.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: