500 km oppblåst rekke-vidde for Opel Ampera-e
Fra en antydet rekkevidde på 400 km økte den til 500 km da Opel lanserte Ampera-e i Paris. Men husk at den europeiske kjøresyklusen (NEDC) gir ganske oppblåste rekkeviddetall som befinner seg ganske langt unna faktisk rekkevidde under norske kjøreforhold. «Opel gruser konkurrentene» og «Opel med rekkeviddesjokk». Dette er et par tilfeldige titler jeg har plukket fram i forbindelse med Opels første visning av elektriske Ampera-e i Paris. Ampera-e er identisk med Chevrolet Bolt som lanseres i USA i løpet av høsten. Ampera-e kommer til Norge først til våren. De 4,17 meter lange bilene er altså teknisk like og utstyrt med 60 kWh batteripakke. Derfor står jeg fast ved at 300 km rekkevidde eller deromkring, kanskje opp mot 400 km om sommeren, burde være innen rekkevidde. Men over 500 km? Aldri. BMW sliter med rekkevidden i i3. Årsaken er ikke den høye motoreffekten isolert sett (170 hk), men at bilen innbyr til å bruke kreftene. Det spiser batterikapasitet. Hvor jeg vil med dette? Opel Ampera-e oppgis med 204 hk og tar deg til 50 km/t på 3,2 sekunder, fra 80 km/t til 120 km/t går unna på bare 4,5 sekunder. Slike ytelser innbyr til å bruke strøm. Da hjelper det lite å begrense toppfarten til 150 km/t. Men det skal Ampere-e ha at den – når Tesla holdes utenfor – i en kort periode sannsynligvis vil være best på rekkevidde inntil konkurrentene lanserer like stor eller større batteripakke. Sannsynligvis overgår Opelen også Tesla Model 3 som så langt har oppgitt rekkevidde på 350 kilometer. At Renault øker batteriets størrelse på Zoe fra 22 til 41 kWh som betyr økt NEDC-rekkevidde fra 240 til 400 km er interessant. Ikke minst påkaller Zoe interesse fordi Opel Ampera-e som fysisk bare er litt større enn Zoe, sannsynligvis kommer til å koste 330.000 kroner eller der omkring, mens Renault allerede har priset Zoe til 221.480 kroner. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |