Rinspeeds Oase
Man kan være trygg på at i god tid før vårens bilutstillinger, slipper sveitsiske Rinspeed ut detaljer av hva de vil overraske oss med neste år. Og du kan være sikker på at det er originalt og spennende. Men noe har endret seg i denne oppskriften. Tidligere var det Rinspeeds bidrag til neste års Genève-utstilling han slapp på denne tiden av året. Nå har han sett hva som skjer, slik at dagens lekkasje er den bilen han skal vise i Las Vegas, på Consumer Electronic Show, i januar. Frank Rinderknecht er min mann. Det siste året har jeg brukt ganske mye energi på å spørre bilprodusentene hvorfor de ser for seg fremtidens autonome trafikkbilde i stor grad befolket av enorme, tanks-liknende oppblåste pølseformer. Eller hyperstrømlinjer (hva skal man med strømlinjer når trafikken står?) BMWs 100-års bil er vel et av de tristeste eksemplene på akkurat dette, men også Mercedes har hatt noen overdimensjonerte, rullende videosalonger på idé-skjermen si. Hvis vi ikke kan bruke smart trafikkintelligens til å eliminere trafikk-korker, og sørge for at vi ikke skal bulke mer – slik at vi kan nøye oss med små og superlette pod’er – hva skal vi da med intelligent trafikk, spør jeg. Smart løst Her har vi en liten og lett en, plass til flere på innsiden, med all den lenestol & TV-hylle komfort du kan tenke deg. Selvfølgelig med et multifunksjonsratt – bilen skal kunne kjøres av deg og meg også, når den ikke er en automat. Med kuleformede forhjul dekket av runde skjermer – den kan snu på sin egen akse. Og på den måte kan vi jo oppfatte den som den trendy firemeningen til R2D2. Det gis ingen data her, men oppskriften er klar. Dette er en multifunksjonsbil som egentlig gir alle svarene på fremtidens bybil-behov, uten at noen egentlig behøver stille spørsmålene. Hvem som skal eie den, hvem som skal bruke den, og hva den skal brukes til spiller egentlig ingen rolle. Finn et svar, og bilen passer til det. Vi har fått mye artig fra Rinspeed gjennom årene - her er en collage (saken fortsetter) Multitasking Og på formiddag og ettermiddag kan den også bli en den av den stadig viktigere småvaretransporten i storbyene. Du skal jo handle alt på nettet nå, og ha varene levert omtrent på døra i morgen! Eller i bilen. På kvelden kan den bli verdens pizza-ekspress – bak i bilen har man nemlig plassert noen helt spesielle hyller som enten kan varmes eller kjøles, avhengig av hva slags matvarer som skal fraktes. Og selvfølgelig, når Rinderknecht kaller dette en Oase, så har han sine baktanker med det. Under frontruta, som selvfølgelig kan fungere som skjerm både for video og V.R./A.R., har han nemlig bygget inn et lite brett. Urbant hagebruk er jo skikkelig i skuddet (skjønt han anbefaler ikke å ha humler eller bier der), så det er bygget inn et lite bed. Hvor du for eksempel kan dyrke reddiker, eller karse, eller blomster eller no’. Ikke siden interiørdesigner Vladimir Pirokow (nå hos Toyota) plantet et skikkelig bonsai-tre i midtkonsollen på C6-konseptet, Genève 1966, har vi sett maken til grønnsaker i en bil. For et herlig motstykke til dagens by-SUV-trend. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |