[]
[] [firmabil.no] []

Moke x 2 i Paris


Jon Winding-Sørensen



Det er nesten litt mystisk. Samtidig, på Paris-utstillingen dukket det opp to, så å si identiske, elektriske versjoner av gamle, gode Mini Moke.

Når ble den siste «offisielle» Mini Moke bygget? 20 år siden? 25?  Jeg vet i hvert fall at de siste kom fra Leyland-fabrikken i Portugal.

Egentlig var det et under at bilen ble bygget i det hele tatt. Alec Issigonis, mannen bak den opprinnelige Minien, var ikke akkurat noen spøkefugl. Men han hadde sitt eget damptog i hagen, så han hadde åpenbart sansen for det litt bisarre.

Og du kan jo ikke akkurat kalle Moke for main stream – det er vel det eneste seriebygde som virkelig har nærmet seg de italienske karosserifabrikkenes beach special.

Og i det regnestykket tar jeg med både Mehari og Rodeo.

Det har nok vært noen forsøk på å gjenopplive bilen, blant annet i fjerne strøk der man ikke er så opptatt av utslipp og sikkerhet og komfort og slike trivialiteter. 

Sist jeg så etter var det italienske mc-fabrikken Cagiva som satt på rettighetene. Men ikke før nå, i Paris, har vi sett noen skikkelige forsøk på å få litt fart på temaet igjen her på kontinentet.

Den ene heter Nosmoke, og det betyr ikke at det er forbud mot røyking, men navnet betyr Vår Moke «for vi får ikke lov til å kalle bilen Moke». 

Det tror jeg ikke de andre visste, for den heter virkelig Moke, med webadresse moke.fr. Begge ser helt utvilsomt ut som det de er ment å være, og spesifikasjonene er sjukt like.

Begge måler for eksempel 318 x 145 x 155 cm. Begge veier 550 kg uten batterier, og begge har en elmotor på 10 kW matet av 8 vanlige 12 Volts blybatterier.  Dessuten påstår begge at de ikke er de samme bilene.

(For ordens skyld: originalen målte 305 x 130 x 140 cm, og veide 400 kg – i hvert fall i starten).

Det er forresten noen små forskjeller også, som ikke er enkle å forklare. Den ene lover 100 km rekkevidde, den andre 80. Og mens Moke ber om 15.000 euro for sin, skal Nosmoke ha 16.000. De kan til gjengjeld levere en svakere modell som er lovlig for 16-åringer.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke disse småtassene skulle ha livets rett. Som munter beach-flip er de jo ideelle, og skal du ha en Fiat 600 med peddikmøbler og full strandpakke, må du snart betale en million.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: