[]
[] [firmabil.no] []

BMWs siste Vision NEXT 100


Jon Winding-Sørensen



Etter at BMW begynte å feire sitt såkalte 100-års jubileum i år, har de vist «visjon» utgaver av kjernemerket, av Mini og av Rolls-Royce. Endelig har de vist oss motorsykkelen. Den er den beste.

Motorrad Vision NEXT 100 konseptet: vi visste det ville komme, det skulle vises i Los Angeles, og det skulle også gi oss inntrykk av transport om en tretti års tid.

Det jeg liker med dette utkastet er at det er så rent i designen. Naked Bike har fått en helt ny betydning etter at begrepet ble funnet opp av Ducati.

Det jeg ikke liker så godt er alle antydningene av sikkerhet og aktiv selvbalansering og traction-hjelp. Alle disse elementene skal være så innebygde at denne sykkelen aldri skal kunne velte eller kaste deg av.

For sikker?
Akkurat der er det jeg lurer: betyr det at vi har glemt bort den lille kilingen i magen, den lille følelsen av at du er ute der alene og slåss for deg selv? Ikke for å romantisere veldig, men jeg kan aldri huske at motivasjonen for å dra ut på to hjul har vært sikkerheten.

BMWs visjon er så sikker at det ikke en gang er nødvendig med styrthjelm.

I min bok høres det ut som definisjonen på at noe av moroa er borte. Ikke at det er moro å dra på lid’en, men den er et symbol på at det du skal ut og gjøre nå er litt skummelt, og dermed – per definisjon – også litt moro.

Moro som i (nesten) ulovlig.

Barnslig? Sikkert.

Greit. Den nye visjonen ser ut som en motorsykkel, riktignok i et V.R format, og det er helt tydelige BMW design-trekk hele veien.

(artikkelen fortsetter)

Radikalt
Og selv om dette selvfølgelig er en null-utslipps oppskrift, er det en stor klump der motoren skulle ha vært. Men i stedet for de to sylindrene på tvers, er det noen ornament-aktige utspring som endrer fasong og som hjelper på aerodynamikken.

Der Minien var radikal i måten man oppfatter bilkjøring på, der Rollsen var radikal (og sviktet merkevaren sin fullstendig) i måten hele oppskriften var skrevet på, og der BMW’en var radikal i måten den tok opp masse plass på og virket som et tilfluktsrom i stedet for en åpen løsning som blandet seg sømløst med omgivelsene, er motorsykkelen radikal på måten den fremdeles er en motorsykkel på. Samtidig som den har skrevet om hele regelboken.

Flexi
Ramma kaller de en flexi-frame, og hadde noen forsøkt å selge meg en motorsykkel med fleksi-ramme, hadde jeg gått til neste butikk.

Men her betyr uttrykket at du trekker i styret, og dermed trekker hele ramma seg sammen, slik at det er den som endrer geometrien og sørger for at du endrer retning.

Hvordan det vil se ut på et bilde der du tar en sving i høy fart, aner jeg ikke. På en av dagens sykler vil hjulet ditt peke motsatt av svingen – ut du vet selv at dette vil gå bra. Hvordan det vil føles på Visjonen har jeg ingen anelse om.

Derfor er det ingen ledd eller bevegelige elementer i forakselen. Ikke bak heller, forresten, ikke antydning av en svingarm.

Kjente elementer, nye funksjoner
All fjæringen sitter i dekkene, og det – sammen med alle de aktive hjelpemidlene som skal hindre deg i å dumme deg ut – gjør oppskriften veldig interessant. Men gjør selvfølgelig at vi igjen spør om de har glemt bort moroa.

Nå ser vi på bildene at motorsykkelhelten om 30 år fremdeles har drakt og et eller annet på hodet. Men det er ikke et skinnstell som skal hindre deg fra å bli altfor mye oppskrubbet når du går av, eller en hjelp som skal hundre knust skale.

Drakten er der for komfort, den skal kjøle deg ned om sommeren og holde deg varm om vinteren. Og hodegreia er der fordi det er der hele sirkusforestillingen virkelig skjer.

Der er det display og øyebevegelsene dine trackes og du får en rekke interaktive kjøreinformasjoner underveis.

Du får til og med info om ideallinjen gjennom neste sving (a la Forza Motorsport), og dersom du ikke helt fikser å treffe den, overtar sykkelen selv (hva er vitsen da, hvis du ikke skal få en eneste mulighet til å drite deg ut?)

Autonomt
Det begynner å låte mer og mer som en autonom motorsykkel Hvis det er en god nyhet trenger jeg egentlig ikke flere gode nyheter.

På den andre siden er den virkelig gode nyheten for det første at denne ser så bra ut at jeg godt kunne tenke meg noe sånt på noe som det faktisk fremdeles var lov å ha en ulykke på. Og for det andre at dette er ren fantasi og bare viser en mulig fremtid, og ikke en helt sikker fremtid.

Vi trøster oss med at det er bare noen uker siden den samme produsenten debuterte sin K 1600 B bagger – 160 hester, 6 sylindre, sågar en revers-hjelp og clutch-fri giring. En sykkel som virkelig er der for å møte gamle Harley head on. 

Ganske trygge de også, de flytter seg jo egentlig ikke – men garantert mulig fremdeles å få litt sommerfugler i magen av.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: