[]
[] [firmabil.no] []

Oppdatert Mazda 6


Terje Ringen



BARCELONA: Normalt bruker vi begrepet facelift når en bilmodell får en midtlivs oppdatering. Men i tilfelle Mazda6 er utseendet nærmest uforandret. Teknikken skjer det derimot interessante ting med.

La oss først gjøre unna endringen som er synlige fra utsiden. Den finner du på speilhusene som nå er utstyrt med blinklys. Dessuten kan de vippes inn automatisk for første gang i denne modellen.

Nytt og mer betjeningsvennlig er også multifunksjonsrattet i skinn. Bryterne er mer forseggjort og mer logisk plassert og rattet leveres med varme – en deilig detalj på kalde vinterdager.

Head-up displayet er forbedret med klarere kontrast og farger, og når du først har justert høyden riktig, endres denne dersom setet løftes eller senkes slik at du slipper å foreta innstilling på nytt om du låner bort bilen din.

Styrehjelp
Men den smarteste og mest betydningsfulle nyheten i sekseren er et system Mazda kaller GVC – for G-Vectoring Control. Systemet blir standard i 2017-modellene av Mazda6 og lillebror Mazda3.

Effekten tilsvarer den en racerfører benytter med venstrebremsing og skyver ekstra vekt til forhjulene idet man entret en kurve for å få maksimalt grep på forhjulene. I stedet for å bruke bremsene griper Mazda inn i momentfordelingen fra motoren.

Så snart man vrir på rattet inn i en kurve, benytter GVC momentet til å skape deselerasjon som gir økt trykk på fremvognen og dermed bedre grep. Når sjåføren igjen holder en konstant styrevinkel gjennom kurven, letter trykket foran for å sikre maksimalt grep for bakhjulene.

Effektivt
GVC fungerer i alle hastigheter og på alle underlag. Selv på rettstrekker, hvor man normalt må foreta små korreksjoner på grunn av ujevnheter i asfalten, tar GVC opp disse og gjør at man slipper å kontrollere med små rattutslag.

Vi prøvde systemet i nye Mazda6 på tørr asfalt i Spania, og selv om vi ikke hadde en bil uten systemet å sammenligne med, føltes det som vi tok oss gjennom kurvene mer uanstrengt, enten vi satt i førersetet eller i passasjersetet.

Se video av hvordan systemet fungerer her

Siden GVC kun styres av software og ikke trenger ekstra komponenter, har det ingen påvirkning for bilens vekt. Igjen har Mazda funnet en genistrek som nok vil inspirere andre bilprodusenter til å finne tilsvarende løsninger.

Vi ser virkelig frem til å prøve systemet på norske vinterveier – gjerne kombinert med firehjulsdrift.

GVC blir som nevnt standard i nye Mazda6 og Mazda3 og vil etter hvert finne veien også til de øvrige Mazda-modellene som alle har Mazdas egenutviklede Skyactiv-teknolgi.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: