[]
[] [firmabil.no] []

Porsches nye vinneroppskrift


Terje Ringen



Selv om Porsche vant 24-timersløpet på Le Mans med sin prototyp, har de meget opptatt av å nå til topps også i GT-klassen. Her er deres nye våpen.

Porsche 911 RSR er utviklet for å utnytte regelverket for 24-timersløpet i 2017 maksimalt. En lett bil med splitter ny motor plassert foran bakhjulene, skal gi suksess. Generalprøven finner sted under 24-timersløpet på Daytona i januar, men de er meget godt forberedt.

– Selv om bilen har typiske 911 design, er det den største evolusjon vi noensinne har gjort med vår topp GT-modell, sier Dr. Frank-Steffen Wallister, sjefen for Porsche Motorsport.

Bilen er ny fra innerst til ytterst – det være seg chassis, karosseristruktur, aerodynamikk, motor og transmisjon – alle elementer er designet fra scratch.

Gjennomtenkt
Motorplasseringen har gitt ingeniørene mulighet til å installere en ekstra stor diffuser. Kombinert med en bakving hentet fra LMP1-raceren, er downforce og aerodynamisk effektivitet vesentlig forbedret.

– Vi fokuserte på å lage en moderne og lett normalt pustende motor, siden dette ga ingeniørene stor frihet med hensyn til design av bilen, sier Dr. Walliser.

Den 4,0-liters boxer-sekseren yter inntil 510 hestekrefter – avhengig av størrelse på restriktoren (som begrenser luftinnsuget). Motoren er i basis lik den som sitter i 911 GT3 R og 911 GT3 Cup som Porsche Junior Dennis Olsen skal kjøre i 2017-sesongen.

Hendler på rattet styrer den sekvensielle 6-trinns girkassen innkapslet i magnesium, som leverer kreftene til de 31 cm brede bakhjulene (forhjulene er 30 cm brede).

(saken fortsetter)

Økt sikkerhet
For første gang er GT-raceren utstyrt med radarstøttet kollisjonsvarsel. Dermed kan den oppdage de raskere LMP prototypene selv i mørket, og sørge for å unngå konflikter.

Sikkerhetsburet er nyutviklet, og racingsetet er boltet fast i gulvet for maksimal sikring av føreren. For å kompensere for ulike sjåfører kan pedalene justeres i lengderetningen.

Muligheten for service under løpene er også vesentlig forbedret. Store deler av karbonfiber karosseriet kan raskt skiftes ut, og taket kan fjernes for å komme bedre til interiøret når det er nødvendig. Også chassiset er kjapt å justere.

Selv om Porsche 911 RSR er splitter ny, er fargesammensetningen den samme som vi kjenner fra tidligere – hvitt, rødt og sort på fabrikkbilene.

Omfattende program
I 2017 planlegger fabrikkteamet å stille med 911 RSR på 19 arrangementet, tilsvarende 140 timer med racing. Teamet stiller med to biler i verdensmesterskapet FIA WEC som inkluderer Le Mans, samt det amerikanskbaserte IMSA Weathertec mesterskapet.

– Siden vi rullet ut bilen i mars har vi gjort unna 36.000 kilometer med testing i Europa og Nord-Amerika, så vi er bedre forberedt enn noen gang tidligere, sier Marco Uhjasi, sjef for Porsches GT-program.

Dersom Dennis Olsen fortsetter suksessen han startet i fjor, går det neppe mange år før han får prøve seg som fabrikkfører. Men i år har han et meget omfattende program som inkluderer den internasjonale Porsche Supercup og tyske Carrera GT Cup i tillegg til andre utvalgte løp.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: