[]
[] [firmabil.no] []

Cool Toyota


Terje Ringen



MADRID: Vi har kjørt en av Toyotas viktigste nyheter på lenge. Navnet skjemmer ingen – her er Toyota C-HR.

Hva slags bil er dette?
Den nye modellen skal inn i en klasse der Toyota ikke har vært representert tidligere. Noen kaller dem kompakte SUV-er, mens andre bruker betegnelsen crossover.

Bilene har et «fotavtrykk» tilsvarende modeller i kompaktklassen, der Golf er en benchmark. Men disse er høyere enn bilene i Golf-segmentet.

Nissan var tidlig ute og «eide» denne nisjen med Qashqai, og noe senere lillebror Juke, men i dag er utvalget stort og «alle» som ønsker å selge volum er representert med minst en modell i klassen.

Mens de noe større SUV-ene for mange er ensbetydende med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring, nøyer de fleste seg med drift på to hjul i den mer kompakte klassen.

Ser vi for eksempel på Qashqai har 86 prosent av bilene registrert hittil i år ifølge OFV forhjulsdrift. Og da Honda lanserte sin HR-V droppet de rett og slett muligheten for drift på alle fire. På Mazda CX-3 er salget jevnt fordelt mellom 2WD og 4WD.

Motor / drivverk?
Toyota tilbyr to alternative drivlinjer i C-HR. Importøren regner med at ni av ti kunder vil velge en hybridbil.

Toyota har tatt utgangspunkt i drivlinjen fra nye Prius og tilpasset den til en noe større og tyngre bil. Her får du en samlet effekt på 122 hestekrefter og et dreiemoment på 142 Newtonmeter. Hybridutgaven leveres kun med forhjulsdrift og CVT girkasse.

Men det fins et alternativ for dem som ønsker firehjulsdrift. Her benytter Toyota en 1,2-liters turbomotor med 116 hk og 185 Nm. Ingen av løsningene er spesielt akselerasjonsraske – 1,2T trenger 11,4 sekunder for å nå 100 km/t mens hybridutgaven gjør samme øvelse på 11,0.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Designmessig skiller C-HR seg fra det meste av konkurrenter. Da vi så de første konseptutgavene tenkte vi Nissan Juke, men størrelsen er på nivå med en Qashqai

Toyota er meget klar på at den radikale designen er valgt for å tiltrekke yngre kunder – gjerne enslige par. Bilens praktiske egenskaper passer for en bred målgruppe, og vi får for Toyotas del håpe at designen ikke skremmer de tradisjonelle kundene fra å prøve bilen.

Ingen av de tradisjonelle konkurrentene har tidligere tilbudt hybrid drivlinje i en slik bil, men Kia har et alternativ i sin nye Niro som kom på markedet sist sommer. Denne har nærmest identiske mål med Toyota C-HR, og vi ser frem til å få testet disse mot hverandre.

Interiøret er gjennomført stilig med en stor skjerm øverst på dashbordet og knapper på rattet hvor du kan foreta de fleste innstillinger. Med gode seter og et ratt som endelig kan trekkes langt nok ut, så var jeg positivt innstilt allerede før kjøringen starter.

Hvordan er den å kjøre?
Mitt førsteinntrykk er at dette er en banebrytende bil som Toyota har lagt sjel i å utvikle i tette samarbeid mellom Japan og Europa.

Den er andre modell ut på Toyotas lette og fleksible TNGA-plattform etter Prius. Plattformen skal i løpet av noen år danne grunnlag for de fleste nye Toyota-modeller.

C-HR er blant de mest komfortable Toyota-modeller jeg har kjørt. Støydempingen er eksemplarisk, selv i høye motorvei-hastigheter var det minimalt med dekkstøy på tross av at demobilen var utstyrt med 18-tommere.

Den er ikke blant de mest sportslige biler i klassen, men inviterer til en myk og uanstrengt kjørestil. Da vi kjørte nye Prius var vi imponert over hvor mye mindre masete motor / CVT-kasse arbeidet sammenlignet med forgjengeren.

På C-HR er det tydelig at motoren jobber mer for å flytte en tyngre bil, og dermed i større grad jager turtall – noe som gir sjenerende motorstøy i en ellers godt dempet bil.

Hvem passer den for?
I sin fancy markedsføring henvender Toyota seg til en ung, trendy målgruppe. Jeg er usikker på hvor mange de vil treffe i denne gruppen.

De praktiske egenskapene gjør at bilen passer minst like godt til godt voksne som foretrekker en bil de kan sette seg rett inn i, og ikke ned i et lavt sete. Spørsmålet er om designen kan skremme dem bort fra i det hele tatt å prøve bilen.

Barnefamilier bør være oppmerksomme på at siderutene bak er meget små og gir minimalt med utsyn for barn lavere enn 160 cm. Selv voksne kan få en klaustrofobisk følelse her.

De små siderutene kombinert med en relativt bred C-stolpe begrenser sikten skrått bakover slik at det blir vanskelig å rygge i et trangt parkeringshus. P-sensorer og ryggekamera (avhengig av utstyrsnivå) reduserer problemet.

Konkurrenter?
Det er etter hvert mange om beinet, men Kia Niro er ganske lik C-HR i format og den eneste som leveres med hybrid drivlinje. Andre alternativer er Nissan Qashqai og Maxda CX-3, men også biler i Golf-klassen som inneholder en rekke populære stasjonsvogner.

Dette liker vi:
Bilen er meget komfortabel i høye hastigheter på motorvei, tar seg godt frem på svingete landevei samtidig som den er smidig og oversiktlig å kjøre i trange bygater. Interiøret er moderne og gir et godt kvalitetsinntrykk, samtidig som sikkerhet og komfort er ivaretatt av innholdsrike utstyrspakker.

Dette liker vi ikke:
Den trinnløse CVT girkassen arbeider ofte med høye turtall som gir motorstøy under akselerasjon.

Coupéform og små sideruter bak gir dårlig utsyn ved rygging i trange omgivelser. Små barn vil ha liten utsikt fra baksetet.

Høye mål:
C-HR kommer til Norge i januar, og Toyota Norge har som mål å selge minimum 2000 biler i 2017. Det kan gi bilen en plass blant de 5-7 mest solgte i det norske SUV-segmentet som i dag domineres av Mitsubishi Outlander med RAV4 på en klar andreplass.

LESERSPØSMÅL:

Det er tydeligvis mange av dere som er interessert i Toyota C-HR og vi takker for over 30 mottatte spørsmål om bilen. Noen av svarene får dere her, men vi skal teste C-HR mot tre aktuelle konkurrenter på norsk jord om en måneds tid for å svare på mer.

Testen presenteres i bladet BIL nr. 2-2017 som utkommer medio januar.

Vegard spør om det går an å få bilen levert med tradisjonelt reservehjul, og om muligheten for å utvide bagasjerommet ved å flytte bakseter.

SVAR: I Norge leveres bilen kun med repair-kit, ikke reservehjul. Baksetene er faste og kan ikke flyttes for å utvide bagsjerommet.

Frosk på 195 cm lurer på om setene har korte sitteputer, slik det pleier å være i Toyota.

SVAR: Undertegnede på 173 cm satt meget godt i setene som har lengre seteputer enn hva som er typisk i japanske biler, men du bør absolutt prøvesitte med dine lange ben.

Iver på 190 cm spør: Vi er en familie på fem som er på jakt etter bil nummer to. Spørsmålet er om mine tre jenter vil se noe ut fra baksetet gjennom små sideruter, og om de vil ha plass bak meg?

SVAR: To personer på 173 og 178 cm sitter greit bak hverandre. Utsikten fra baksetet er begrenset selv for meg med mine 173 cm. Vi kommer tilbake med detaljerte mål når vi har testet bilen i desember.

Kim er meget spent på C-HR og lurer blant annet på om den går så rimelig som antydet på hybrid drift, om den føles litt klumpete, om den er sporty og kvikk og hvilke smarte løsninger den har.

SVAR: Under lanseringen i Spania tilbakela vi rundt 250 km med stort innslag av motorvei og lite bykjøring. Her oppnådde vi et snittforbruk på 0,59 l/mil. Dette vil vi få et klarere bilde av når vi tester i desember.

Jeg liker bilens design og synes ikke den virker klumpete, smak og behag. Direkte sporty og kvikk er den ikke.

Blant smarte løsninger er Safety Sense på alle nivåer, nano klimaanlegg på toppmodell, adaptiv cruisekontroll til 0 km/t, stor, fin skjerm på dashbordet.

Frank Hage spør om hvordan kvalitetsfølelsen oppleves – plastic fantastic eller utypisk japansk? Han har også hørt at gulvet i baksetet er høyt og at det kan være ukomfortabelt for personer på 170+ cm på lengre turer i baksetet.

SVAR: Interiøret er meget gjennomført med myke materialer, stor skjerm og lettleste instrumenter. Lite «plastic fantastic» her. Det eneste jeg savnet var egentlig head-up display. Gulvet i baksetet er ikke spesielt høyt, og jeg satt behagelig med mine 173 cm og hadde godt med luft over hodet.

Mange av dere lurer på om det kommer alternative drivlinjer, noen ønsker en kraftig bensinmotor, noen ønsker diesel og flere etterspør elektrisk firehjulsdrift.

SVAR: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier at de har elektrisk firehjulsdrift (hybrid med ekstra elmotor på bakhjulene) høyt på ønskeliste og stadig etterspør dette. Det gjør også andre markeder i Europa, men en slik løsning er foreløpig ikke tilgjengelig i C-HR selv om Prius i Japan selges med e-four.

Dieselmotorer er med få unntak faset ut hos den norske importøren og de ser heller ikke behov for en større bensinmotor. 90 % av C-HR-kundene vil velge hybridutgaven med forhjulsdrift.

 

FAKTA Toyota C-HR

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1798 ccm + elmotor

Effekt:

Bensinmotor: 72 kW (98 hk)

Elmotor: 53 kW (72 hk)

Samlet effekt: 122 hk v/5200 o/min

Dreiemoment:

Bensinmotor: 142 Nm v/3600 o/min.

Elmotor: 163 Nm

Mål LxBxH:

436 x 180 x 157 cm

Akselavstand:

264,0 cm

Bakkeklaring:

148 mm

Egenvekt m/fører:

1380 kg

Tillatt totalvekt:

1800 kg

Maks hengervekt:

725 kg

Bagasjerom:

377 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

170 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,36 l/mil

CO2:

82 g/km

Pris fra:

kr 299.900

Pris som prøvekjørt:

Ca. kr 350.000


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: