Suzukis nye folkebil
Suzuki Ignis gjenoppstår som folke-SUV til 199.900 kroner. Det er det samme som bilen kostet for ti år siden. Ignis har elementer i seg til å bli en vinner. Suzuki er den store småbilprodusenten som innimellom treffer norske trender med stor tyngde. Nå handler det om liten SUV, og selv om Suzuki har levert mange slike opp gjennom årene – det er en av biltypene de faktisk er mest kjent for – har interessen i Europa for alvor våknet for disse høybygde kvikkassene de siste to årene. Tilbake igjen For dem som husker forrige Ignis, ja, det var en liten og trang, men elsket bil, så er det innvendige volumet økt til de krav som stilles i dag. I denne bilen kan jeg med mine 1,81 meter sitte greit bak meg selv og uten å skalle i taket. Samme pris Pakken inneholder:
Men: der forrige Ignis kunne kjøpes med 4x4 i kombinasjon med automatgir, er denne muligheten nå borte. Selvfølgelig bygges Ignis med framhjulsdrift og automatgir, men den er uaktuell i Norge. Bare 4x4 Det hjelper ikke at den antatt viktigste indirekte konkurrenten, Toyota Yaris, i hovedsak selges med automatgir fordi den er hybrid. Hybrid Like mye som hjelp fra den lille elmotoren og det minimale batteriet plassert under førersetet, bidrar vekten på 865 kilo til å holde tørsten unna motoren. Etter å ha bladd gjennom hele den omfattende vektlisten til OFV fant jeg bare et par håndfuller med lettere bilmodeller, men de er alle mindre eller betydelig mindre. Godt gjort av Suzuki Høy bakkeklaring Jeg likte umiddelbart Ignis. Dens enkle og ganske røffe utseende hvor tre skråstreker bak bakdørene og innrammingen av grillen og frontlyktene flørter med merkets historie, rent konkret bittelille Cervo, tiltaler meg. Navi koster ekstra Suzuki Ignis kjører helt greit, men er overraskende og – etter min mening – overdrevet fast satt opp. Jeg er ganske sikker på at den viktigste kundegruppen – de godt voksne – i en bil som denne er mer opptatt av komfort enn sportsegenskaper, og da holder det ikke med bare myke seteputer. Ignis leveres ikke med soltak. Så til noen spørsmål fra BilNorges lesere: Morten K lurer på om det er slik at nye Ignis kun kommer med 4wd? Og kommer den også med den fantastiske lille perlen av en 1.0 liters turbomotor? Som det framgår av prøvekjøringen satser Suzuki kun på 4x4 i Norge. Og den lille turboperlen du nevner står ikke på Ignis-programmet i Europa. Ignis skal heretter produseres i Japan og ikke i Ungarn hvor Suzuki har omfattende bilproduksjon. Kenneth spør om Ignis kun kommer til Norge som hybrid? eller får vi en 2wd uten hybrid også? Svaret er ja til det første og nei til det siste spørsmålet. Kan dere si noe om støynivå og hvordan hybridløsningen slår ut på det reelle drivstofforbruk?, spør Torkell. Støynivået er på det jevne. I forhold til drivstofforbruk er jeg redd elpakken gir for lite effekt til at det har noen reell betydning for forbruket.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |