BMWs nye 5-serie: Mer komfort - mer kjøreglede
LISBOA: Ikke langt unna like komfortabel som 7-serien og nesten like sportslig som en 3-serie, det er BMWs nye 5-serie oppsummert. Men best av alt: bilen går ned i pris og den kommer som ladbar hybrid. Den som venter på noe godt venter sannsynligvis på BMWs neste 5-serie, sjuende generasjon siden 1972. Og har du allerede skrevet kontrakt, får du penger tilbake! Ved første øyekast ser ikke ny 5-serie spesielt ny ut. Årsaken er å finne i at BMW ikke våger å klusse med merkevaren. Innpakkingen holdes i klassisk, moderne stil uten å vekke altfor mye oppsikt. Kjennere ser naturligvis endringene med en gang, andre slår bare fast at 5-serien ser flott ut. På den måten støtes heller ikke eiere av utgående generasjon. Mer av alt Sammenliknet med Mercedes E-klasse: 5-serien er mer sportslig, og samtidig komfortabel nok. For Mercedes gjelder det motsatte – og begge lever godt med forskjellen. I Norge i februar Ladehybriden (530e iPerformance) med 45 km elektrisk rekkevidde er klar en måned senere. Stasjonsvognen vises på Genève-messen tidlig i mars og kommer til Norge i mai. I påvente av ny M5 blir M550i med 462 hk toppmodellen, og nå utstyrt med xDrive for å gi godt nok grep til å ta bilen til 100 km/t på 4,0 sekunder. Ladbar med 4x4? Ingen tysker svarer bekreftende på disse spørsmålene, men alt tyder på at kommende EU-krav til utslipp tvinger BMW til å måtte si ja takk til begge deler. I løpet av våren slippes også en EfficentDynamimics Edition av 520d (190 hk) med automatgir og 0,39 liter i forbruk, ned fra 0,42 i standardvarianten. Med 102 gram i CO2-utslipp går den rett i strupen på Mercedes E 200d/220d. Respons Så lite lyd var det i bilen under normal kjøring at jeg lenge lurte på om BMW hadde tuklet med den. Lite lyd i bilen Og her skinner så mye 7-serie gjennom at det er fristende å kalle den nye 5-serien for en krympet utgave av storebror. Så rent liten er den heller ikke, men strukket til 4,935 meter utgjør ikke lengden den store forskjellen i forhold til utgående modell. Du merker det ikke inne i bilen fordi du har 5-serien rundt deg på en annen måte enn andre store biler. Mer elektronikk Siste generasjon i-Drive er naturligvis på plass med berøringsskjerm hvor ikonene lar seg flytte dit man vil ha dem. Og som i 7-serien kan enkle funksjoner som eksempelvis lydnivået på lydanlegget styres med en enkel håndbevegelse i luften. Morsomt, men kanskje mer gimikk enn nyttig? Blir billigere Jeg sa noe om prisreduksjonen innledningsvis. Lavere vekt med lavere forbruk som konsekvens førte i utgangspunktet til lavere avgift som igjen kompenserte for prisstigningen på ny modell. Budsjettenigheten forrige helg betyr ytterligere avgiftsreduksjon, ca 15.000 kroner for 520d/520d A og opp mot 80.000 kroner for 540i xDrive A.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |