[]
[] [firmabil.no] []

Mikkelsen tilbake til røttene


Terje Ringen



Andreas Mikkelsen er ingen slagen mann selv om Volkswagen Motorsport har trukket seg ut av VM. Nå retter han blikket fremover, og målet er å komme i en god posisjon til et VM-sete i 2018.

Den jobben starter han med allerede i Rally Monte Carlo i januar, hvor han skal kjøre for Skoda.

Etter en strålende 2016-sesong, hvor Andreas Mikkelsen vant to VM-runder og sikret seg sin tredje strake VM-bronse, har Norges fremste rallyfører havnet i en spesiell situasjon i og med at Volkswagen Motorsport valgte å avslutte sin rallysatsing.

– Konsekvensen av at Volkswagen trakk seg ut, er at alle VM-setene nå er opptatt. Derfor vil 2017 for min del handle om å holde meg varm i kjøredressen og å finne et sete i riktig team for å kunne fighte om VM-gull i 2018. Hva kommende sesong vil bringe, vet vi fortsatt ikke. Men jeg ønsker selvsagt å kjøre så mye som mulig, og vi jobber videre med planene om å kjøre utvalgte løp, forteller Andreas.

Han blir å finne på startstreken allerede under VM-åpningen i Rally Monte Carlo i januar. Der skal han kjøre en Skoda Fabia R5 i WRC2-klassen for Skoda Motorsport.

Hva som skjer etter det løpet er foreløpig usikkert, men Even Management satser på å få på plass en satsing hvor Andreas og kartleser Anders Jæger blir å finne i flere VM-runder i 2017.

Tatt på senga
Manager Erik Veiby legger ikke skjul på at det kom som en overraskelse da Volkswagen Motorsport bestemte seg for å legge ned rallysatsingen. Det snudde opp-ned på planene de hadde for kommende sesong.

BilNorge vet fra sikre kilder at ledelsen i Even Management trodde det var en spøk da ryktene om at Volkswagen skulle trekke seg fra Rally-VM begynte å sirkulere i november.

Så sent som i september hadde Volkswagen Motorsport inngått ny treårsavtale med Andreas, samtidig som de ansatte ny teamsjef etter Joost Capito som gikk til McLarens Formel 1-team.

Blant verdens beste
– Å sitte her i dag uten et sete for Andreas er surrealistisk. Vi snakker jo om føreren som slo verdensmesteren i det siste løpet i Australia, og som har vært nummer tre i VM de siste tre årene. Ser vi på 2016, så er det kun Sebastien Ogier, Kris Meeke og Andreas som vant to eller flere VM-runder. Vårt mål var at Andreas skulle bli verdensmester i 2017. Vi tror fortsatt at han en gang vil bli verdensmester, men vi har nå skjøvet de planene til 2018, sier Veiby.

Selv om det ikke blir full VM-satsing neste år, ser Andreas frem til å kjøre for Skoda i Monte Carlo.

– Det føles litt som å komme hjem. Det var Skoda som ga meg en sjanse helt i starten, og sammen kunne vi feire to gull i IRC-mesterskapet, som igjen åpnet muligheten jeg fikk i Volkswagen Motorsport. Når situasjonen er som den er, så synes jeg det skal bli moro å kjøre for Skoda igjen. Vi har mange gode minner sammen, sier 27-åringen.

Tøff konkurranse
– Jeg håper vi klarer å gi Skoda det resultatet de ønsker seg i Monte Carlo. Det er et vanskelig løp, men jeg har hatt gode resultater der før. Senest i år ble vi nummer to, og det var Anders (Jæger) sin første VM-runde i en WRC-bil. Så vi sitter absolutt igjen med en god følelse fra løpet – selv om det kanskje er det vanskeligste løpet i hele VM, sier han.

Også Pontus Tidemand med kartleser Jonas Andresson som tilhører Even Management skal kjøre Rally Monte-Carlo for Skoda. Det samme gjelder tsjekkeren Jan Kopecky, så Andreas får to tøffe teamkolleger å bryne seg på.

Situasjonen rundt Mads Østberg virker også usikker. Mossingen har tidligere uttalt at han har på plass planer for 2017, men de siste meldinger fra Mads selv går på at han skal kjøre deler av WRC-sesongen pluss en del andre løp. Trolig er det Ogiers inntreden hos M Sport som får konsekvenser for de andre i teamet.

De fleste teamene vil stille til start med tre biler i årets WRC-runder, siden de nye reglene tillater dette. De to beste tar poeng for teamet, uten at de som tidligere må nomineres før løpet starter.

VM-kalenderen 2017

VM-kalenderen 2017

Rallye Monte-Carlo

19/1 - 22/1

Rally Sweden

9/2 -12/2

Rally Mexico

9/3 -12/3

Rallye de France - Korsika

6/4 - 9/4

Rally Argentina

27/4 - 30/4

Rally Portugal

18/5 - 21/5

Rally Italia - Sardinia

8/6 - 11/6

Rally Polen

29/6 - 2/7

Rally Finland

27/7 - 30/7

Rally Tyskland

17/8. - 20/8

Rally Spain

5/10 - 8/10

Wales Rally GB

26/10 - 29/10

Rally Australia

16/11 - 19/11


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: