[]
[] [firmabil.no] []

Somlefrist på parkeringsplassen


Øivind Skar (tekst og foto)



Det blir ikke billigere å overskride parkeringstiden fra neste år, men du får fem minutter somlefrist, og det blir enklere å klage.

– Regjeringen rydder i parkeringsbransjen. Nå tar vi et nytt skritt i retning av å gjøre regelverket enklere, mer brukervennlig og styrke forbrukerens stilling, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sist vår.

For seint
For hvem har ikke opplevd å komme løpende til bilen to minutter etter at parkeringstiden gikk ut, bare for å se parkeringsvakten trykke på printerknappen. Den lange, gule remsen forteller i all tydelighet tapet i kampen mot klokka i tillegg til noen hundrelapper slankere lommebok.

Ergerlig, men en del av livet for de fleste i parkeringsregulerte områder.

Ikke alltid har reglene vært lette å forstå når ulike selskaper opererer med ulikt regelverk, ofte ganske nær hverandre og i noen tilfeller på tilsynelatende samme tomt.

Nye regler
Men fra 1. januar er de nye reglene på plass med en enklere og mer forutsigbar parkeringshverdag for forbrukerne som mål. I regelendringen ligger også flere krav til de som tilbyr parkering.

Dette er de viktigste endringene:

  • 300 kroner for å ha glemt å trekke billett på regulerte gratisplasser.
  • 600 kroner for ikke å ha betalt eller oversittet parkeringstiden på avgiftsbelagte plasser.
  • 900 kroner for å parkere ulovlig på handicapplass.
  • Samme gebyrbeløp på private og offentlige parkeringsplasser.
  • Fem minutter somlefrist.
  • Fra 2017 er det opp til den enkelte kommune om elbiler skal få parkere gratis på kommunale plasser.

Somlefrist betyr at gebyret først kan skrives ut fem minutter etter at parkeringstiden har utløpt.

– Reglene gjelder alle som tilbyr parkering mot betaling, med tidsbegrensning eller på andre vilkår så lenge plassene ikke er reserverte for beboere, ansatte eller lignende, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

De aller fleste som tilbyr parkering er enten kommuner eller profesjonelle parkeringsselskaper som drifter parkeringsplasser/hus på vegne av bedrifter eller institusjoner. Men Harsem påpeker at også borettslag, hoteller og butikker kan falle innenfor det nye parkeringsregimet.

Cowboyenes endetid
Særlig parkeringsbransjen er kjent for å ha cowboyer som ødelegger for de mange som driver seriøst og forutsigbart. Men cowboyenes tid ser nå ut til å være forbi fordi det kreves innmelding i et åpent parkeringsregister for å kunne tilby parkering mot betaling eller på andre vilkår, så lenge plassene er åpne for alle, skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.

Uten registrering kan altså ikke slik parkering tilbys etter 1. januar.

I det nye regelverket kreves opplæring av alle parkeringsvakter og tilpasning for forflytningshemmede. I tillegg er det utarbeidet nye regler for hvordan parkeringsarealet skal skiltes.

Ny klagenemnd
Bilister som har noe å klage over, får en ny klagenemnd å henvende seg til.

Et nytt parkeringstilsyn med sete på Lillehammer skal se til at parkeringstilbyderne følger regelverket. De skal også behandle søknader om unntak fra kravene samt godkjenne undervisningsplaner og prøver i forbindelse med opplæring av parkeringsvakter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: