[]
[] [firmabil.no] []

Svært mange biler blir billigere i 2017


Øivind Skar (tekst og foto)



Løp og kjøp, men kanskje ikke i år. Kampanjer og avgiftsendringer styrer bilsalget de siste dagene i året. Og husk at avgiften på svært mange biler reduseres i 2017.

Den siste uka i året har normalt vært tiden for gode bilkjøp. Å overtale kunder med betydelige prisavslag på årets siste dager har gjerne utløst enda større bonuser hos importøren.

Sammensatt bilde
I år er bildet langt mer sammensatt.

Dette kan du som forbruker forholde deg til om du i de to dagene som er igjen av året bestemmer deg for å kjøpe ny bil:

* Stor interesse for modeller hvor avgiften øker betydelig.
Årssluttkampanjer.
Rabatter på modeller som selger dårlig eller er på vei ut.
Biler hvor avgiften går ned settes på vent.

I år gjelder både kampanjer, avgiftsøkninger og avgiftsreduksjoner, medgir informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

– Endringer i avgiftene påvirker naturligvis bilsalget mot slutten av året. Det sier seg selv. Samtidig jobber forhandlere hardt for å nå totalmål, så her er det mulig å gjøre gode kjøp for biler som registreres i år, fortsetter Sønsteby.

Dyrere pickuper
– Hvis jeg skal si løp og kjøp før årsskiftet, så gjelder det i særlig grad for varebiler og pickuper, sier Anne Sønsteby.

Eksempelvis øker avgiften på den varebilregistrerte pickupen Ford Ranger (3,2 liter/200 hk) med 17.000 kroner mens SUV-en Mitsubishi Pajero med to seter får et avgiftspåslag på 21.800 kroner. Som personbil med sju seter legger Pajero på seg hele 91.000 kroner i avgift!

En Land Rover Discovery 3,0 V6 diesel blir 75.000 avgiftskroner dyrere. Populære VW Tiguan med 1,4 liters/150 hk bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir, avgiftsøker med 25.000 kroner, mens samme bilen med 240 hk dieselmotor, 4x4 og automat blir 4000 avgiftskroner billigere.

Slår begge veier
– For oss slår det begge veier, så det er stille i butikken nå i romjula. Eksempelvis går BMW X3 går opp i pris, andre modeller går ned og er derfor satt på lager i påvente av å bli registrert neste år, sier salgssjef Reidar Fagervold hos Bilia i Tønsberg.

Fagervold tror januar 2017 blir en god måned.

Volvo har de siste årene vært siste desemberukes vinner. Det skjedde i 2012, i 2013, i 2014 og i 2015 viser tall fra OFV.

Administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway ler.

– Vi har aldri hatt større ordrebank enn nå, så bilene vi leverer er solgt for lenge siden. Men du kan si at vi strekker oss litt ekstra i desember for å oppfylle kundenes ønsker, sier Herland.

HK-avgift ut
HK-elementet i engangsavgiften erstattes fra 2017 med å øke CO2-komponenten. Det betyr at svært mange biler går ned i avgift, og særlig gjelder det for motorsterke biler.

Hvis drømmen din eksempelvis inneholder kruttønna Mercedes A-klasse AMG med 381 hk, så vit av avgiften reduseres med hele 112.000 kroner fra neste uke.

Og selv om reduksjonen ikke er særlig stor for de fleste biler som går ned i avgift, vil reduksjonen i mange tilfeller være nok til å spise opp den normale prisøkningen fra produsent.

Pose og sekk
Enkelte varianter av Nissan Qashqai er et godt eksempel på at kunden får i både pose og sekk. I en kampanje for å få opp salget, reduseres prisen med 25.000 kroner, og siden avgiften går ned fra årsskiftet, beholdes samme kampanjepris inn i 2017.

Subaru har fortsatt registreringsrekorden for siste desemberuke. Innfasing av CO2-komponenten i engangsavgiften ved inngangen til 2007 favoriserte dieselbiler. Det fikk Subaru til å sjokkregistrere 1104 Forester med bensinmotor i romjula 2006. Antallet tilsvarte mer enn en tredel av alle Forester som ble registrert det året.

Aldri har det siden blitt registrert så mange eksemplarer av en enkelt bilmodell på så kort tid på grunn av avgiftsendring.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: