Sommerflørten man har råd til
BRUKTBIL: Mazda MX-5 – bare navnet vekker kjørelysten. Som bruktbil er MX-5 både holdbar, og prisgunstig. Først publisert i Bil 6-2016. Det er få drømmebiler som er så oppnåelig som en Mazda MX-5. En fin tredjegenerasjons MX-5 – eller NC, som den kalles – kan plukkes opp for under 200.000 på privatmarkedet, noe som gjør at MX-5 oppfyller de tre magiske kravene «billig», «holdbar» og «morsom». Hva mer kan man ønske? NC-generasjonen tok MX-5 inn i en ny tidsalder. NB var i bunn og grunn bare en kraftig oppgradering av NA, men NC var en helt ny bil tvers i gjennom. Blant annet fikk komforten seg et løft – sannsynligvis mye takket være multilink bakaksel – og med både antispinn og stabilitetskontroll fikk MX-5 plutselig enkle førerassistanser også. Lettere å leve med Vel, jeg kan love deg at dersom du bor på landets sørligere breddegrader, og har planer om å oppleve Lofoten, så er transportetappen(e) langt enklere i en NC. Ståltak var ikke et tema for NA og NB. Riktignok kunne man kjøpe hardtop å montere på selv, men NC kunne kjøpes med foldbart ståltak i stedet for stofftak. Ikke uventet ble dette populært i Norge. Ståltaket medfører en liten vektstraff, men igjen; det kan være veldig kjekt å ha. To motorer ble tilbudt i NC: En 1,8-liter og en 2,0-liter. Begge selvpustende bensinmotorer, med henholdsvis 126 og 160 hestekrefter. Begge motorene har registerkjede. Uavhengig av motor er NC en kjøreglad bil, akkurat som MX-5 skal være, men den lille ekstra piffen, for eksempel ved forbikjøringer, kan gjøre at det er verdt å lete litt ekstra etter en 2-liter. Prisforskjellen på bruktmarkedet er ikke avskrekkende, og 2-literen kunne fås med seks-trinns manuell. OBS-punkter: Det er likevel noen ting man bør være obs på. Sjekk olja. Når olja helt til max på peilepinnen? Hvis ikke bør den etterfylles eller skiftes. Selv om det ligger innenfor markeringene på peilepinnen, kan det være for lite. Når motoren startes, skal motorgangen være helt jevn, og eksosen fri for farget røyk. Har bilen vært modifisert? NA og NB har vært veldig populære modifikasjonsobjekter, og i utlandet er også NC det. Sjekk om det har vært gjort noe teknisk med motoren i løpet av bilens levetid. Det er mer sannsynlig at modifikasjonene har problemer enn motoren selv. Også understell er populært å «fikse litt på», og selv om mange bruker kvalitetsdeler når de senker NC-en sin; sjekk at ting står i vognkortet. Og, som japanske biler ellers; sjekk rust! Hjulbuer og panser kan ha rust- eller korrosjonsproblemer – og om mulig, få gjerne bilen på løftebukk for å se nøye under. MX-5 NC fikk en facelift i 2008. En mer aggressiv front er den enkleste måten å oppdage en ansiktsløftet modell. Motorene forble uendret. God cab-sesong! -- Dette skrev vi: BilNorge 27.06.2011 Bil 6/2006 -- Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Bagasjeromsvolum Dimensjoner (L/B/H) -- For å se hvor mange Mazda MX-5 norske merkeforhandlere har til salgs akkurat nå, kan du klikke her. På BilNorges bruktbilsøk finner du tusenvis av biler til salgs fra norske merkeforhandlere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |