Hybridkongen
BRUKTBIL: Hybrid-løsningen gir økonomisk kjøring, utstyrsnivået skjemmer premiumbiler og kvaliteten er skuddsikker. Møt Toyota Prius. Først publisert i Bil 7-2016. Da tredje generasjon Prius ble lansert i 2009, var Toyotas hybridteknologi allerede en stor suksess. Første generasjon Prius viste seg å være en særdeles vellykket testbenk for den nye teknologien, og andre generasjon – da den spesielle aerodynamiske fasongen for første gang dukket opp – solgte i godt over en million eksemplarer, verden over. Toyotas hybridrevolusjon var med andre ord godt i gang, og tredje generasjon Prius fortsatte trenden. Nesten 1,7 millioner biler ble produsert, før arvtageren dukket opp hos Toyota-forhandlerne nå på våren. Testen av den kan du for øvrig lese i dette nummeret. Under panseret ble bensinmotoren oppgradert fra 1,5 til 1,8 liter. Den viktigste forskjellen dette utgjorde var for mange redusert turtallsjag. Prius har i alle generasjoner brukt en slags CVT-kasse, kalt e-CVT på Toyotask, som i alle år har vært kritisert for nettopp turtallsjaging og masete oppførsel. Samtidig har jo denne drivlinja vist seg å være ekstremt holdbar. De siste årene er det vel nettopp hybrid-modellene som har vært de mest driftssikre blant alle Toyota-modeller – og det sier litt. Fra å ha én dedikert hybrid-modell i Prius, har Toyota nå hybridløsninger i mange modeller – helt fra lille Yaris til store RAV4. Selv om Toyota var tidlig ute med fullskala-satsing på hybridløsninger, har de ikke vært like på banen for ladbare hybrider. Tredje generasjon Prius var også tilgjengelig som ladbar hybrid, men den solgte ikke spesielt godt i Norge. I hele fjor ble det solgt 23 slike, 30 året før. Vi tar derfor for oss den parallell-hybride Prius denne gang, og dermed er det ikke så mange motorvalg å snakke om. 1,8-literen med 100 hestekrefter jobbet sammen med to el-motorer – én for fremdrift, én for å starte bensinmotoren og fungere som dynamo for lading av batteripakka. Batteriet var fortsatt et nikkel-metallhydrid-batteri (NiMH) – foretrukket fremfor den mer moderne litium-ion-typen. Mye utstyr Interiøret var elegant utformet, og samtidig oversiktlig, men materialkvaliteten kunne med fordel vært noe bedre. Kjøreegenskapene er dreid mot komfort, men lite justering av rattet og mangel på sidestøtte i setene ødela litt av det inntrykket. Instrumenthuset er noe utradisjonelt sentralt plassert øverst på dashbordet, men det fungerer bra. I tillegg til head-up-display har man all informasjon i naturlige siktlinjer.
Prius var gjenstand for en større tilbakekallingsaksjon for noen år siden. Meldinger om plutselige og utilsiktede akselerasjoner dukket opp i media, men for Prius sin del har ikke verken Toyota eller andre, uavhengige testere klart å gjenskape denne feilen. Også i Norge var det et tilfelle av dette. En Prius på E18 øst for Kristiansand kolliderte med autovernet, etter å ha oppnådd en fart på 176 kilometer i timen. Føreren påstår at gasspedalen hang seg opp, men igjen klarte verken Toyota eller Statens vegvesen å gjenskape feilen. Prius hadde en tilbakekalling 2010 for å få utbedret mulig feil med ABS-sensorene. -- Dette skrev vi: BilNorge.no 06.05.2011 Bil 10/2009 -- Motor Samlet effekt Drivlinje Forbruk Fart Bagasjeromsvolum Dimensjoner (L/B/H) *: Toyota opererer ikke med samlet dreiemoment for sine hybridbiler -- Motor: Interiør: Bakende: Bremser: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |