Fransk designbombe
BRUKTBIL: Peugeots stiligste modell på mange år, RCZ, gikk ut av produksjon i fjor høst. Bruktmarkedet er smalt, men denne er verdt å lete litt etter. Først publisert i Bil 10-2016. Den skulle egentlig bare vært et konsept – slik vi har sett mange av fra Peugeot. En designstudie for å vise hva Peugeot kan når de vil slå seg litt løs. Men resten av verden ville det annerledes. 308 RCZ, som konseptet het, ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2007, og mottakelsen var mildt sagt overveldende. Som konseptnavnet antyder var RCZ basert rundt plattformen til 308, noe som gjorde veien fra flombelyst utstillingsgulv til landeveier med gatelys relativt smertefri. Likevel; det tok to år fra konsept til ferdig modell – produksjonsmodellen, med 308-navnet fjernet, sto klar på Frankfurt-utstillingen i 2009. Akkurat som konseptbilen, fikk produksjonsmodellen en varm mottakelse. Kjøreegenskaper og design (noen vil til og med si at Z-en i RCZ-navnet er en hyllest til Zagato, ikke utenkelig med «double bubble»-taket til RCZ) fikk rosende omtale, og RCZ etablerte seg som et kulere, billigere og rett og slett bedre alternativ til andre generasjon Audi TT. Etter seks års produksjon, og drøyt 67.000 produserte biler, var det slutt for RCZ, og noen oppfølger ligger ikke i kortene, dessverre. Det kan dermed bare bety en ting: Bruktbil! Smalt marked Et fåtall av RCZ-ene her til lands er den smått ville R-utgaven. 270 hestekrefter høres kanskje ikke helt fjernt ut i en så sportslig bil, men husk at dette har Peugeot tatt ut av en 1,6-liter! Det gir en litereffekt på nesten 170 hestekrefter. Sammenlignet med øvrige RCZ-modeller er R-utgaven oppgradert av Peugeots Sport-avdeling, med nye dempere, aggressiv spissing, bredere sporvidde og større bremser. Deler mye med 308 Helt feil i en slik bil, men likevel på plass, var diesel-alternativet. To liter, 163 hestekrefter og lavt forbruk. Det er nok denne det er mest sannsynlig å støte på der ute i bruktmarkedet, men en av bensinmotorene er «riktigere» i en bil som RCZ. Den minste bensinmotoren kunne også leveres med automatgirkasse, men manuell er veien å gå i RCZ. RCZ har som nevnt nært slektskap til 308. Plattform og drivlinjer er hentet fra den langt mer hverdagslige hatchbacken, noe som gjør vedlikehold relativt greit også for RCZ. Slektskapet er også tydelig i interiøret. De deler samme layout, noe som også betyr at knappene øverst på dashbordet kan være litt vanskelig å nå. Generelt har interiøret god materialkvalitet, og RCZ har flere unike detaljer, og gjerne både det ene og andre kledd i skinn. Ikke helt feilfri 1,6-literen har registerkjede, men motoren har historikk med registerkjeder som ryker. Lytt etter raslelyder. Og som for turbomotorer ellers; eksosen skal være hvit. Andre farger, som blå eller svart, kan tyde på turbotrøbbel. Dekra rangerer den generelle kvaliteten på RCZ som helt gjennomsnittlig i sin klasse, og påpeker at motorene trenger jevnlig oljeskift, og at ulyder i chassiset kan tyde på slitte foringer. Chassis og styring er likevel det punktet RCZ ifølge Dekra skiller seg ut på, som vesentlig bedre enn snittet. -- Dette skrev vi: BilNorge.no 18.12.2013 Bil 1/2011 -- Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Dimensjoner (L/B/H) Vekt -- Motor: Interiør: Forhjul: Tak: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |