Konsept fra Toyota
Toyota har også hevet seg på CES-bølgen, med «mobilitetsprodukter» i stedet for biler. Og deres Concept-i har vel utstillingens rekord i å være konseptuelt. For det første ser bilen – sorry, mobilitetsproduktet – særdeles oppsiktsvekkende ut. Den hvite, glatte overflaten ser ut som den er blåst av de beste glassblåserne på Murano. For det andre har den et interiør som er fullstendig fritt for skjermer og andre distraksjoner. Og for det tredje gir den inntrykk av å være en forvokst Tamagotchi – slik den kunne ha gjenoppstått i et Sci-Fi studio i Hollywood. For denne snakker til deg. De utvendige panelene og de tre vinge-hengslede dørene ønsker deg velkommen når du nærmer deg, og biotekno sensorer føler hva slags stemning du er i – og innretter oppførselen sin deretter. Dessuten blunker lyktene til deg. Lærenem På scenen ved presentasjonen i Las Vegas sa konferansieren «Si hallo, Yui». «Hallo, Yui» svarte bilen. «He, he, veldig morsom» fikk den tilbake, og lærte snart at den skulle ikke si Yui – det er nemlig navnet på den delen av konseptet som er kunstig intelligens. (Så hvorfor ikke kalle bilen Yui i isteden?) Underveis, når bilen skal kommunisere med føreren – det skal nemlig være mulig å kjøre denne bilen selv, og ikke bare det, det skal være morsomt å kjøre bilen presiserer Toyota! – bruker den lys, språk, vibrasjoner, berøring, lyd. Den har en rekke metoder for å oppnå relevant kontakt med deg. Tar ansvar Selvfølgelig skal du ha mulighet til å overlate hele jobben til Yui også. Og uansett om det er du eller Yui som kjører, vil bilen selv hele tiden benytte de utvendige panelene til å fortelle andre på veien, fotgjengere, syklister, bilister, om hva du gjør og hva du kommer til å gjøre. «Teknologi med sjel» sier Toyota. Jeg er ikke helt sikker, teknologi som en 15 år gammel datanerds våte drømmer, sier jeg, og får samme følelse som Luke Skywalker da han skreik «Lock it down» til R2 (i Star Wars 4). (saken fortsetter) Rutine Han har vært hos Calty i 20 år og blant annet jobbet på Landcruisere og andre tunge SUV-er, før han slapp helt fri. At han også har undervist på Art Center i 13 år, har sikkert gitt ham mye av den fantasi-inputen som måtte til for å leke seg frem til Cocept-i. For det har jeg forstått av folk som er elever der, at i det miljøet er de helt overbevist om at man trenger en human-cyborg releations protocol droid for at du skal kunne konnekte skikkelig med din fremtidige bil. Sorry – jeg mente mobilitetsprodukt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |