Fra CES til Detroit med Nissan
Nissan har hatt en travel start på året. Først en imponerende presentasjon på CES i Las Vegas, og nå en iøynefallende forsøksbil i Detroit. Underveis har sjefen også sendt klare meldinger til USAs nye president. La oss ta Carlos Ghosn først. Etter at den inngående presidenten, Donald Trump, har sendt ut meldinger, som oppfattes som klare advarsler, til blant andre Ford, Toyota og GM om deres investeringer i Mexico, er det ikke rart Ghosn også merker trykket. Nissan er blant de ni bilprodusentene som har snakket om Mexico-investeringer på til sammen 24 milliarder dollar. – Jeg hører at ‘vi skal bygge et større Amerika’, sa Ghosn. – Jeg hører at ‘her i Amerika har vi et kjempemarked, og vi ønsker å ta del i det både når det kommer til handel og arbeidsplasser’. Men jeg hører ikke ‘steng grensene’. Er det noen som har peiling på grenser, så er det Ghosn. Født i Brasil med foreldre fra Libanon, men karriere i Frankrike og pass fra alle de tre landene. Like betingelser – Vi har hatt de samme vurderingene med Brexit og fabrikken i Sunderland for en stund siden. Men bilprodusenter er store forretninger, vi er pragmatikere og vi kan forholde oss til regler overalt. Bemerkningene falt i forbindelse med Consumer Electronic Show tidligere denne måneden, der Nissan kom litt i skyggen – simpelthen fordi de ikke hadde noe dramatisk å vise frem. Budskapene var spennende, og hadde de vist sin Vmotion 2.0 Concept der, hadde de nok fått mye mer oppmerksomhet både for SAM og alt det andre de serverte der. Men bilen sparte de altså til Detroit-utstillingen, der den nok vil ende opp som ballets dronning. (saken fortsetter) Intelligent mobilitet Sammen med NASA har de utviklet en form for kunstig intelligens som vi blant annet kommer til å finne i SAM. Det navnet står for Sømløs Autonom Mobilitet og er noe av kjernen i Nissans tanker om førerløse biler: at man skal ha sømløse overganger mellom førerinnsats og robot-kjøring. En demonstrasjon viste at SAM var ganske ydmyk, når det oppsto en situasjon han hadde problemer med å beherske overlot han jobben til sjåføren. Men SAM lærte fort av hva føreren gjorde og ble gradvis bedre i stand til å løse kompliserte oppgaver selv, samtidig som han lærte masse om deg. Det ligger selvfølgelig mengder av oppkoblingsmuligheter her, både til omgivelsene, andre biler og lokal infrastruktur, og til sentraler. Og mange av disse systemene skal nå inn i det virkelige liv, i form av varebiler i storbysentra, først og fremst i Tokyo i starten. Ny Leaf Vi kan vel også regne med at der får vi se de første resultatene av Nissans ferske samarbeide med Microsoft. Med andre ord at bilen både inneholder Microsofts Connected Vehicle Platform, og Cortana interface. Et samarbeid som sikkert kommer til å manifestere seg over hele Renault / Nissan / Mitsubishi-linjen med tiden. Så var det bilen da. Vmotion 2.0 Her dreier det seg ganske enkelt om antydninger av en fremtidig limousine som dessuten er ganske nydelig. Det hele starter med Nissans signatur-design, grillen med det såkalte V-motion temaet. Men her tar designerne og strekker V-formen langs hele lengden av bilen, med skarpe kanter langs dørene og helt tilbake til hekken. Lakken, eller hva det er, har en varm sølvtone, men det er innslag av kopper i den som gjør at fargen oppfattes forskjellig fra forskjellige vinkler – dette er noe amerikansk custombransje behersker. (saken fortsetter) Custom-innslag Dørene åpner fra hver sin kant, og bilen er uten B-stolpe, så fotografene får i hvert fall glimrende mulighet til å fotografere interiøret. Instrument-, eller informasjons-panelet er en enhet, i bilens fulle bredde og lesbart både for fører (i den grad han fører, for dette er selvfølgelig også selvkjørt) og passasjer. Litt skuffende at det brukes såpass lav-teknologiske materialer som skinn og tre i interiøret, men man kan jo ikke få alt heller. Så får jeg også tåle at Nissan innimellom bruker litt høytravende fraser som «Emotional geometry» og «Gliding wing design theme» når de skal beskrive den. Noen mål har jeg ikke oppfattet, men det ser ut som en meget generøs akselavstand, og spesielt bak, den store bakruten og formen på baklysene, er med på å understreke at dette er bredt. Nissan er jo ikke akkurat kjent for sedaner i denne størrelsen her hjemme, men i USA stemmer nok denne konseptbilen bra. Der har de jo både Altima og Maxima. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |