Når staten sponser hestekrefter
BILTEST: Det er nesten litt utopisk at mer effekt gir mer rabatt. Men for de svære hybrid-SUV-ene er det faktisk tilfelle. Først publisert i Bil 5-2016. OBS! Slik tester vi Første etappe gjennom by- og bynære områder kjøres kun på strøm. Deretter fortsetter testen på vanlig landevei. Trafikken følges og fartsgrenser holdes. Bilene kjører etter hverandre til tomt batteri og fossilmotor starter. Utkjørte distanser noteres. Dernest fylles drivstofftankene helt fulle på nærmeste tankestasjon. Testen fortsetter i hybrid modus på et tverrsnitt av det norske veinettet gjennom flere fylker. Fortsatt kjører testbilene etter hverandre med sjåførbytte cirka hvert 20. minutt for at den enkelte sjåførs kjørestil ikke skal kunne påvirke forbruksmålingen. Ved enden av testen tankes bilene på ny helt fulle. Utkjørt distanse skrives ned, kilometeravvik beregnes inn i et gjennomsnitt av distansen og forbruk per km regnes ut. Når drivstofforbruk og faktisk elektrisk rekkevidde er kjent, er det enkelt å gjøre enhver miljøsammenlikning med andre bilmodeller og ulike drivlinjer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |