Prøvekjørt: Mazda MX-5 RF
BARCELONA: Et år etter at den nye gledessprederen kom på markedet, er en ny variant på plass i Europa. MX-5 RF trigget meg såpass designmessig at jeg dro til Barcelona for en prøvetur. Mazda har dominert registreringsstatistikken for cabrioleter i årevis. Og det er ikke rart – du finner ikke gladere folk enn de som sitter bak rattet i en MX-5 en varm sommerdag. Riktignok ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert bare 13 nye MX-5 i 2015, men det skyldes selvsagt at alle ventet på den nye modellen som var på vei. Og som forventet utløste nykommeren, omtalt som ND av menigheten, et skred av nye bestillinger og førte MX-5 rett til topps på statistikken igjen. 169 nye MX-5 i 2016 utgjorde nesten halve det norske cabriolet-salget på til sammen 396 biler. Så stor påvirkning har denne modellen på statistikken at cabsalget mer enn doblet seg fra 2015 til 2016. Les vår prøvekjøring av Mazda MX-5 Nå kommer bilen med automatisk hardtop, hvor designerne i tillegg til å tenke praktisk, har fått lov å leke seg med nye linjer og former. Resultatet er etter mitt syn ekstremt vellykket. Hva slags bil er dette? Dessuten er bilen priset slik at svært mange har råd til å kjøpe den om lysten er sterk nok. Med norske avgifter må du bla opp rundt hundre tusen mer for en ribbet BMW Z4 med minste motor, eller rimeligste SLC fra Mercedes – bilene vi anser som nærmeste konkurrenter. Det fins rimeligere cabrioleter, men ingen av dem er i nærheten av MX-5 når det gjelder sportslighet og kjøreglede. Motor / drivverk? Da vi første gang kjørte 1,5-literen lot vi oss imponere over bunndraget i den lille motoren med et dreiemoment på 150 Newtonmeter. At bilen veier under 1000 kg er selvsagt også en fordel. På papiret er 2,0-literen med 160 hester og 200 Newtonmeter et vesentlig kraftigere alternativ, men personlig syns jeg ikke den er verdt differansen på nesten 50.000 kroner. Med mindre du skal bruke MX-5en din som clubracer – da trenger du all den effekten du kan få. MX-5 RF med 2,0-liters motor kan som eneste MX-5 i Europa leveres i kombinasjon med sekstrinns automatgirkasse. Kassen har gunstige utslippstall, men gjør at du taper et sekund i øvelsen 0-100 km/t. Dessuten er jo halve moroa å gire manuelt på en bil som dette. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? RF står for «Retractable Fastback», og med taket på ser den ut som en sportslig fastback coupé med en profil som kan minne om klassiske sportsbiler. Dermed har du, med litt godvilje, to biler i en. Etter at taket er kjørt ned, noe som skjer på rekordraske 13 sekunder, blir fortsatt forhøyningen bak setene stående, dog med åpen bakrute for maksimal luftgjennomstrømning. Dette minner om den populære konstruksjonen som hos Porsche heter Targa. I vintersol på spanske landeveier satt vi lunt i en toppløs kupe med siderutene lukket. Vi savnet ikke noe sammenlignet med en standard MX-5 under slike temperaturforhold. Da sola gikk ned og temperaturen sank kjørte vi taket på. Støydempingen er meget bra, og selv i høye hastigheter på motorvei kan man føre en normal samtale eller hygge seg med musikk fra lydanlegget som har høyttalere strategisk plassert i hodestøttene for best mulig gjengivelse. Hvordan er den å kjøre? I tillegg får du et tak som isolerer effektivt mot kulde, regn og støy. Hvem passer den for? Selv om MX-5 RF må anses som en kosebil eller et leketøy, vil mange velge den som helårsbil. Da er det smart å gå for løsningen med automatisk hardtopp. Bagasjerommet egner seg for weekend-bagasje for to personer, to kofferter i kabinstørrelse pluss litt småting, så om du skal være lenge borte må du belage deg på å vaske klær under veis. Konkurrenter? Som tidligere nevnt må vi opp i en høyere prisklasse for å finne de mest nærliggende konkurrentene i kjøreegenskaper, BMW Z4 og Mercedes SLC. Begge disse har som MX-5 RF automatisk hardtop. Dette liker vi: Man blir rett og slett glad bak rattet i en MX-5, og taket legger ingen demper på gleden. Dette liker vi ikke: Mazda MX-5 RF er på plass i Norge i mars, og PR-sjef Petter Grüner Brinch i Mazda Motor Norge regner med å opprettholde salget av MX-5 på samme nivå som i 2016. – Siden forrige generasjon MX-5 kom med automatisk hardtop for ti år siden, har de fleste av våre kunder denne løsningen. Det tror vi også vil gjelde når vi nå lanserer MX-5 RF, sier Brinch.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |