Mustang går på stjernesmell
Ford Mustang kommer ekstremt dårlig ut i en fersk europeisk krasjtest. I USA får den derimot maksimal score. Er det mulig? Riktignok er kriteriene for å oppnå maksimal score i EuroNCAP blitt stadig tøffere gjennom årene, men dette klarer de fleste produsenter å tilpasse seg slik at de får 4 eller 5 stjerner. Men nå kommer testen Ford helst ville vært foruten – den amerikanske muskelbilen Mustang oppnår bare to stjerner! Jeg kan nesten ikke huske at noen biler har fått så elendig karakter i EuroNCAP før. EuroNCAP er bekymret for sikkerheten til både fører og passasjerer, voksne som barn, og kritiske til at sikkerhetsutstyr som nærmest er standard på de fleste europeiske biler, er totalt fraværende på den amerikanske muskelbilen. Testen viser tydelig at amerikanske-bygde Mustang er designet for et helt annet testregime enn det europeiske. Amerikanske NHTSA gir nemlig bilen maksimal score med fem stjerner innen alle kategorier. Bilen som selges i USA er bare modifisert minimalt for å tilpasses europeiske minstekrav. I tillegg ble kollisjonsvarsling av en eller annen grunn fjernet på europeiske biler. Dette er et godt eksempel på hvorfor det nesten ikke selges amerikanske biler i Europa. Heldigvis har vi her langt strengere sikkerhetskrav enn de som gjelder i USA. Kollisjonsputene ga ikke nok beskyttelse for verken fører eller passasjer, baksetepassasjerene skled under setebeltet, og en barnedukke satt for lavt til å få beskyttelse av kollisjonsgardinen. (saken fortsetter) – Ford forventet ikke at vi skulle teste Mustang i Europa, og unnlot derfor å utstyre den med sikkerhetsteknologi som er standard på det amerikanske markedet, og tilgjengelig for andre Ford-modeller for den saks skyld, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær for EuroNCAP. – En slik holdning til sikkerhet bør bekymre Ford-kunder, enten de kjøper en amerikansk muskelbil eller en vanlig familiebil, fortsetter van Ratingen. Ford sier at en oppdatert Mustang kommer på markedet senere i år, med pre-collision assist og automatisk filholder som standard. EuroNCAP regner med å teste den nye modellen når den er tilgjengelig på markedet. – Vi setter pris på alle forbedringer, og ser frem til å publisere nye testresultater for Mustang. Men det trengs nok mer fundamentale endringer for at den skal oppnå bedre resultat. Vi håper derfor Ford foretar nødvendige investeringer for å få Mustang opp på et europeisk sikkerhetsnivå, konkluderer van Ratingen. Som du ser er det få sportsbiler som er testet av EuroNCAP. Ford Motor Norge har følgende kommentarer til testen: • Mustang er en trygg bil, utstyrt med avanserte sikkerhetsfunksjoner og et karosseri laget for å håndtere kraften som oppstår ved en kollisjon. • Sikkerhet er den viktigste prioriteten i utviklingen av våre biler. • De samlede Euro NCAP resultatet er basert på 4 områder, med et sterkt fokus sikkerhetsegenskapene i en familiebil og spesielle førerassistansesystemer, som vanligvis ikke er en del av standardutstyret på biler i sportsbilklassen – som Mustang er den del av. • Mustang har levert imponerende sikkerhetsresultater i andre verdensdeler, inkludert et 5* resultat i de amerikanske NHTSA NCAP testene, samt en god amerikansk IIHS sikkerhetsvurdering. • Ford jobber kontinuerlig med forbedringer med hensyn til bilsikkerhet, og kunder i Europa som bestiller en Mustang etter september 2017 vil motta en oppdatert versjon utstyrt med antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, avstandsvarsling med automatisk nedbremsing og filskiftevarsler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |