Kortreist strøm i Tyskland
Siemens har bygget over-taket strømnett for Volvo i California og for Scania i Sverige. Nå skal de legge forholdene til rette for trolley-truck i Tyskland også. Det er Deutsche Presse-Agentur (dpa) som melder at forbundsstat-regjeringene i Hessen og Schleswig-Holstein nå skal få bygget hver sin test-strekning med overliggende strømledninger. Der skal bilprodusenter og befraktere innbys til å ta del i tester med el-drevne lastebiler. Satsningsområde Og det er slike systemer de opererer både i California sammen med Volvo, og i Sverige sammen med Scania. Bakgrunnen for det hele er selvfølgelig den forventede økningen i godstrafikken og arbeidet for å få bort en del av ulempene med den – ikke minst utslipp. Elektrifisering er selvfølgelig et satsingsområde, og det er mange fordeler med akkumulatorfritt. Derfor er det selvfølgelig nærliggende å tenke jernbane, men i Tyskland regner man ikke med at jernbanen klarer å ta unna mer enn en femdel av det man regner med blir godsveksten i årene som kommer. Hybrid Bilen er en hybrid som sømløst veksler mellom dieseldrift og el-drift.I forhold til akkumulator-biler blir vekt-tillegget minimalt her. Den eneste detaljen dpa forteller er at hver av teststrekningene skal være på cirka 12 kilometer, men de endelige ideene og fremdriftsplanene skal presenteres i begynnelsen av februar. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |