God vekst for EU-yrkesbil
Mens personbilsalget økte med 3 prosent i Europa i fjor, økte nyttebil-segmentet med 11,6 prosent. De tyngste, de over 16 tonn, økte enda mer: med 12,3 prosent. Hvis vi tar de største først, og bruker dem som et mål på konjunkturene, er bildet ganske lyst. De over 16 tonn endte på 292.170 enheter, og absolutt alle markeder (inkl. EFTA) minus Hellas og Ungarn, viste fremgang. Og dersom noen lurer på hvordan utsiktene foran 2017 ser ut kan vi jo tilføye at desember endte 16,1 prosent foran 2015-desember, men litt betenkelig er det kanskje at store markeder som Tyskland og Frankrike hadde en langt lavere fremgang enn dette, og Storbritannia opererte faktisk med et minus. 11,6 prosent fremgang Av disse var 179.000 varebiler – eller yrkesbiler under 3,5 tonn. For hele året endte dette segmentet på 1,830 millioner – eller 82 prosent av segmentet. (De over 16 representerer 12 prosent - da blir det ikke mye tilbake på de mellomtunge.). Bussene slås sammen i en stor haug, bare den veier over 3,5 tonn blir den med her. Det ble nesten 43.000 av dem i fjor. Ikke merkefordelt Så for eksempel kommer lastebilstatistikken tregere enn personbilstatistikken og den forteller ikke noe om merker og hvordan de selger. Frankrike foran Tyskland Men verken Tyskland eller Frankrike hadde det høyeste buss-salget (6.000 hver). Det hadde Storbritannia som endte på nesten 9.000 og en fremgang langt over snittet. De som er interessert i detaljene finner dem her. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |