[]
[] [firmabil.no] []

Prøvekjørt: Mini Countryman


Odd Erik Skavold Lystad



PRØVEKJØRT: Mini Countryman har blitt voksen, og er i langt større grad en skikkelig familiebil. Og når den ladbare hybriden kommer, ligger den an til å bli en stor hit.

Det er tydelig at det er litt interesse for Mini Countryman, for da jeg spurte dere kjære lesere om hva dere vil vite om Countryman, eksploderte omtrent innboksen min.

La meg bare ta dette aller først: Vi har ikke kjørt Mini Countryman Cooper S E – den ladbare hybriden. Vi har kun fått se litt på den stillestående. Men basert på prøvekjøringen av øvrige Countryman-modeller og erfaringer med BMW 225xe, skal jeg likevel klare å svare på de aller fleste spørsmålene deres.

Hva kommer den til å koste?
369.000 kroner blir startprisen på Countryman Cooper S E – lavere enn for BMW 225xe, faktisk. Sammenlignet med øvrige Countryman-modeller, er ting som sportsratt, LED-lamper, parkeringssensorer og cruise control standardutstyr. De første bilene kommer til Norge i juni.

Countryman for øvrig starter på 338.100 kroner, for en Cooper med manuelt gir og veldig spartansk utstyrsnivå. Ønsker du firehjulsdrift er Cooper All4 priset til 388.200 – noe som med andre ord betyr at hybriden blir den billigste Countryman-utgaven med firehjulsdrift.

Hvordan er bagasjeplassen?
I en vanlig Countryman har bagasjeplassen vokst til 450 liter. Samtidig kan baksetene skyves 10 centimeter i lengderetning for å gi mer bagasjeplass på bekostning av beinplassen til de i baksetene.

Som standard foldes seteryggene 40/20/40, og gir tilnærmet flatt bagasjeromsgulv. Ryggene har litt vinkel, men det er ingen nivåforskjell på bagasjeromsgulvet og seteryggene, så lasting bør likevel gå ganske greit.

Hybriden må klare seg med 405 liter. Disse 45 literne som forsvinner er å finne under det ordinære bagasjeromsgulvet. Der har batterier og en elmotor tatt plassen i stedet, og når seteryggene fortsatt kan legges ned 40/20/40, er det en liten pris å betale. Dessverre forsvinner også muligheten for å skyve baksetene frem og tilbake i hybriden.

Og ønsker du å trekke henger med din Countryman, utgår hybriden umiddelbart. Den har ikke mulighet for hengerfeste.

Når vi først har vært inne på baksetene: God kneplass, og det går fint an å sitte i midtsetet. Men kardangtunellen ødelegger mye benplass for den i midten, så her vil jeg bare anbefale en prøvetur for de som ofte skal kjøre med tre baki.

Hvordan er bilen å kjøre?
Forventer du en stiv, humpete og støyete opplevelse i Countryman, tar du heldigvis feil. Fjæringskomforten i den nye bilen er langt vennligere enn vi har vært vant med tidligere, og det er ingen fare for jeksel-sprett nå lenger.

Dette går naturligvis på bekostning av «Mini-følelsen» når man kjører – dette er en Mini i utseende og utstyr, ikke i kjøreegenskaper.

På glatt føre understyrer Countryman overraskende mye, i hvert fall om man prøver seg på litt «inspirert kjøring».

Støynivået er absolutt akseptabelt, i hvert fall slik jeg opplevde det på norske vinterveier med innslag av både ren asfalt, snø og is.

Innstegsmotoren i Countryman er Cooper-motoren. En 1,5-liters tre-sylindret maskin med 136 hestekrefter. Med en tettsteget manuell girkasse og firehjulsdrift er dette et trivelig bekjentskap, men ikke forvent dyttet-bak-i-setet-akselerasjon – til det er den ikke kvass nok.

Men den er stillegående, vibrasjonsfri og behagelig, og det er absolutt ikke noen nedtur å kjøre Countryman med minste motor.

Dieselmotorene er også veldig godt støydempet – og Cooper SD har faktisk frekkere lyd enn den lille trippelen når man jager turtall.

Manuell eller automat?
Den automatiske 8-trinnskassa Mini bruker er en av de beste kassene i bransjen, så jeg har ingen problemer med å anbefale den – spørsmålet er bare om den er verdt prishoppet, som i noen tilfeller kan være over 26.000 kroner.

Da hadde jeg heller fint klart meg med seks-trinns manuell.

Mini har bevisst løftet sitteposisjonen i nye Countryman for å gi bilen et større «SUV-preg». Med elektrisk setejustering klarte jeg å finne en sitteposisjon som var helt perfekt likevel, men med manuelt justerte seter klarte jeg ikke finne helt riktig vinkel på sitteputa i front.

Sportssetene med ekstra støtte anbefales – og spesielt de i delskinn med grovt stoff.

Den hevede sitteposisjonen gjør også oversikten ganske god, og Countryman har store vindusflater for god utsikt. Jeg ville nok spandert på meg parkeringssensorer likevel.

Alt i alt leverer Countryman en skikkelig familiepakke som Mini aldri har gjort før. Denne eller en 2-serie Active Tourer? Mini, lett. Ikke at den vinner noen skjønnhetskonkurranser, men den har i det minste en sjarm BMW-en ikke er i nærheten av å ha, og Mini-hybriden, som jeg tipper blir en stor hit i Norge, er faktisk noen kroner billigere enn sin teknisk identiske BMW-fetter.

Jeg avslutter med noen konkrete spørsmål fra dere lesere:

Kommer det en hel-elektrisk BMW eller Mini med firehjulsdrift?
Det planlegges for det første en hel-elektrisk Mini. Tidsperspektivet vet vi ikke, men det kommer. Firehjulsdrift blir neppe å finne på denne. Når det gjelder en elektrisk 4x4 fra BMW vet vi ikke foreløpig – men nå som både Tesla, Audi, Mercedes og Jaguar enten er på banen allerede, eller snart har en modell på veien, regner vi med at BMW ikke sitter stille og ser på.

Vil rekkevidden på den ladbare Countryman øke?
Mini oppgir 40 kilometer ren elektrisk rekkevidde for sin Cooper S E. Om de vil øke den, burde ikke det være vanskelig, men det foreligger ingen konkrete planer for det.

Er det forskjell på All4 mellom hybriden og de andre?
Ja, for de vanlige Countryman-modellene har tradisjonell All4, hvor motorkraften kontinuerlig fordeles mellom for- og bakaksel, med prioritet på forhjulene. I hybriden er det ingen mellomaksel, men derimot en elmotor på bakakselen. Det vil si; i ren elektrisk modus er Countryman Cooper S E bakhjulsdreven.

FAKTA Mini Countryman Cooper SD All4

Pris billigste Countryman:

338.100 (Cooper)

Pris denne modell:

451.100 (Cooper SD)

L/B/H:

430/182/156 cm

Akselavstand:

267 cm

Motor:

1995 ccm, R4 turbodiesel

Effekt/moment:

190 hk/400 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift 

Egenvekt:

1535 kg

Bagasjerom:

450 l

Bakkeklaring:

16,5 cm*

Tilhengervekt:

1500 kg

0-100 km/t:

7,4 sek

Toppfart:

218 km/t

Forbruk:

0,49 l/mil

CO2:

129 g/km

*: gjelder også ladbar hybrid


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: