[]
[] [firmabil.no] []

1000 hester fra Toscana


Jon Winding-Sørensen



Alt under 1000 hester er femi! Det later til at dette er den nye Superbilsannheten. Nå har en meget eksklusiv italiener hengt seg på bølgen også.

Det er lenge siden jeg har banket på døren til Mazzanti. Jeg har faktisk ikke vært der og sett på hva han gjør etter at han satte i gang på egen hånd og flyttet til Pontedera – mellom Firenze og havet) for fem års tid siden.

Jeg har riktignok sett at han har deltatt på noen av de ekstremt blinge Top Marques-forestillingene i Monaco, og oppfattet også fjernt at han deltok i Valentino-parkens nye Torino-utstilling sist sommer.

Men det var da noen venner kom hjem fra juleutstillingen i Bologna hvor de hadde sett hans Evantra jeg fant ut at dette er en unnlatelsessynd jeg må gjøre god igjen i løpet av dette året.

Dører og hester
Bilen ser skikkelig «evil» ut, her benytter han dør-finten til noe som er hengslet bak og såpass skrått at det ser ut som de åpner oppover – og det er jo først og fremst dørene det går på nå, når det gjelder Superbiler.

Han byr selvfølgelig på krefter også, men det er som sagt en selvfølge. I Bologna nøyde Luca seg riktignok med 771 hester, derfor het modellen Evantra 771. Men han fortalte samtidig om sin nye Millecavalli, Tusenhester, og har lagt ut spesifikasjonene til den.

De er selvfølgelig imponerende. 7,2-liters twin turbo-motoren har i tillegg til de 1000 litt over 1200 Nm. – det hele rett til bakhjulene via en egen seks trinns klikk-klakk kasse.

Derved byr han på de første 100 på ca. 2,7 sekunder (bare bakhjulene – husk det) og litt over 400 i toppfart. Bremsene henter den 1300 kg. tunge bilen ned fra 300 km/t på 7 sekunder.

Og siden vi er inne på detaljer: Den måler 443 x 201 x 123 cm på en 255 cm lang akselavstand og skikkelig sporvidde!

(saken fortsetter)

Talentfullt
Karosseriet er litt morsomt. For eksempel blåses den hotte luften fra motorrommet direkte på hekkspoileren. For meg høres det ut som såkalt blown diffuser som var et så effektivt aerodynamisk hjelpemiddel på Grand Prix bilene at det ble forbudt i 2015.

Jeg drar også kjensel på en rekke andre aerodynamiske finesser rundt om på dette utpreget hard core karosseriet. Mazzanti skriver at det er tegnet av en som heter Zsolt Tarnok. Utdannet i Milano, men mer vet jeg ikke. Må finne ut av dette – det ser virkelig talentfullt ut.

Bilen er karakterisert som den “most powerful street-legal hypercar ever made in Italy”.

De har sikkert rett. Og hvis det også er sant at det bygges rundt fem biler hvert år kan vi også føye til «mest eksklusive».  


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: