Toyota Prius Plug-in Hybrid
BARCELONA: Når Toyota nå lanserer andre generasjon Prius Plug-in, er de fullstendig klar over at de må gjøre en bedre jobb enn tidligere. Vi har kjørt nykommeren, og det er tydelig at Toyota har lyttet til kundene. Tjue år er gått siden Toyota lanserte sin første Prius basert på Corolla sedan – ingen spesielt vakker bil. Selv om interessen for den sære skapningen var beskjeden, var det en håndfull miljøengasjerte og teknofile som omfavnet hybridteknologien fra første stund. Da generasjon to kom på markedet i 2003 var den bygget som hybridbil fra bunnen av. Mange av designtrekkene fra denne, som såpestykkeformen og den horisontalt delte bakruta, er videreført og foredlet i nyere Prius-utgaver. Sågar på konkurrenter som Honda Insight og nye Hyundai Ioniq. Prius har vært blant Toyotas bestselgere siden 2008, men ikke alle omfavner den spesielle designen. Etter at Toyota introduserte andre hybridmodeller, spesielt Auris som også leveres som stasjonsvogn, har disse «stjålet» volum fra den originale hybridmodellen. Av de som kjøpte en ny RAV4 i fjor, valgte for eksempel 97 % utgaven med hybrid drivlinje. Fjerde generasjon Prius som kom på markedet i 2016 medførte nesten en dobling av salget fra 2015, og nå håper Toyota en ladbar Prius skal gi en ny vitamininnsprøyting. Toyota var en pioner da de lanserte Prius Plug-in i 2011, men kort elektrisk rekkevidde (i praksis cirka 20 km) og stort pristillegg (rundt 50.000 kroner) gjorde at kun et fåtall valgte denne fremfor en vanlig Prius. Mens det ifølge OFV er registrert over 16.000 nye Prius siden 2000, er under 400 av dem ladbare. Ser vi kun på perioden 2012-2016, etter at Prius Plug-in ble lansert, utgjør den ladbare 4,9 prosent av salget. Ikke spesielt imponerende det heller. Den statistikken regner Toyota med å endre når de nå lanserer andre generasjon Prius Plug-in med akseptabel rekkevidde og prisdifferanse Hva slags bil er dette? Motor / drivverk? Ifølge den europeiske målemetoden (NEDC) har Prius Plug-in en ren elektrisk rekkevidde på 63 kilometer. Toyota operer med en praktisk rekkevidde på cirka 50 km når man bruker klimaanlegg, lys, vindusviskere og lydanlegg. Det er få (om noen) ladbare hybrider som kan stille opp med så lang rekkevidde. Under vår første kjøretur i plask regnvær i Barcelona startet vi med en byrunde på rundt 25 kilometer, før det bar ut på motorvei i hastigheter på 120 km/t. Vi lot bilen selv velge drivlinje, hvilket innebar at den kjørte mest mulig elektrisk, med unntak av under kraftig akselerasjon da bensinmotoren trådde støtte til. Etter 45 kilometer med blandet kjøring var batteriet tomt, mens bensinforbruket viste beskjedne 0,07 liter per mil. Jeg føler meg derfor trygg på at en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer i bytrafikk og moderate hastigheter er realistisk. Hva skiller den fra andre modeller i klassen? Batteripakken gjør det mulig for begge bilene å kjøre utslippsfritt 35-50 km, samtidig som bensinmotoren gjør at rekkevidden er ubegrenset så lenge du har bensinstasjoner i nærheten. Du kan altså kjøre på ren eldrift gjennom utslippsfrie soner, mens du slipper rekkeviddeangst på ferieturen. Volkswagen benytter en 1,4-liters turbomotor i kombinasjon med elmotoren, mens Toyota har en 1,8-liter uten pustehjelp. Hvis du er ute etter rask akselerasjon er Golf GTE det mest spenstige alternativet, men hvis du som Prius-kunder flest er opptatt av lavt forbruk, kommer Prius Plug-in vinnende ut av duellen Hvordan er den å kjøre? Bilen er godt støydempet og stillegående på spansk asfalt. Unntaket er under kraftig akselerasjon når batteripakken er tom. Da jager CVT girkassen høye turtall for å få mest mulig effekt ut av motoren – en støyet affære. Hvem passer den for? Samtidig har du en bil med eksemplarisk forbruk på lange turer. Konkurrenter? Dersom du til daglig kjører korte avstander slik at du gjør unna det meste på eldrift, vil du i løpet av et par år spare inn prisdifferansen gjennom redusert bensinforbruk. Under vår prøvekjøring tilbakela vi en distanse på 180 kilometer med et snittforbruk på 0,42 liter per mil i tillegg til at vi tømte batteripakken. De i den norske gruppen som kjørte mest effektivt oppnådde et snitt på 0,32 l/mil. En vanlig Prius ville nok klart seg med omtrent det samme forbruket, og en sjåfør som gjør sitt beste for å holde forbruket nede vil oppnå enda bedre tall. Dette liker vi: Bilen har et høyt utstyrsnivå, både med hensyn til komfort og sikkerhet og gir mye bil for pengene. Setene er komfortable, men som vanlig hos Toyota kunne vi ønsket oss mer støtte under lårene og noen centimeter mer uttrekk på rattet for å finne den optimale sittestillingen. Dette liker vi ikke: Lansering og salgsmål: Importøren regner med at de fleste velger utstyrsnivå Solar som har solcelletak som kan generere strøm nok til 5 km kjøring per dag eller cirka 700 kilometer kjøring i året. Denne varianten kan ikke kombineres med skinnseter. Prius Plug-in Hybrid er bestillingsklar nå, og de første bilene kommer til Norge i slutten av mars. Svar på spørsmål: Tor lurer på om det fins hybrider som kan lades både via stikkontakt og bilens forbrenningsmotor siden alle ikke har mulighet for lading hjemme dersom man bor i bygård eller borettslag. Svar: Prius Plug-in kan lades ved hjelp av forbrenningsmotoren. En times kjøring med tvunget lading skal gi fulle batterier slik at man kan kjøre gjennom utslippsfrie soner. Mange produsenter har fjernet denne muligheten, siden lading av batterier medfører høyt forbruk. Jon Askjem spør hvorfor en ladbar hybrid er mer tungladet enn en vanlig hybrid. «En ladbar hybrid lader jo minimalt ved kjøring, bremsing osv.», hevder han. Svar: Batterier med forskjellig karakteristikk er hovedårsaken, men Toyota hevder deres Plug-in Hybrid fungerer tilsvarende en vanlig hybrid under kjøring. De benytter en generator i tillegg til elmotoren, og denne er reversibel og har som hovedoppgave å sende regenerert strøm tilbake til batteriene. Sohail Gondal spør hvor lenge batteriene varer i minus 10 grader. Svar: Prius Plug-in forvarmer batteriene mens den står til lading i temperaturer ned til -10 grader. Toyota hevder derfor man kan kjøre elektrisk i temperaturer ned til -20 grader. Atlak spør om muligheten for tilhengerfeste og om ladefunksjonen går ut over bagasjerommet. Svar: Det er ikke mulig å montere tilhengerfeste på Prius Plus-in. Den store batteripakken reduserer volumet i bagasjerommet med 142 liter. Kim spør hvorfor Prius Plug-in bare har fire seter og om Toyota har klart det ingen andre klarer: å holde forbruket like lavt som på en vanlig Prius når batteriet er «tomt». Svar: Årsaken til at bilen har fire seter er at nyttelasten er redusert på grunn av en tung batteripakke (120 kg). Med fire personer om bord gjenstår en nyttelast på ca. 100 kg. Toyota påstår Plug-in utgaven skal klare seg med tilsvarende forbruk som en vanlig Prius, noe vi ser frem til å få testet i praksis når bilen er på plass i Norge. Tommy Sperre lurer på hvorfor den europeiske utgaven av Prius Plug-in ikke er utstyrt med den store skjermen som den amerikanske utgaven har. Svar: Toyota Norge sier den europeiske utgaven har en software som ikke er kompatibel med denne skjermen.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |