[]
[] [firmabil.no] []

Dropper bensin – Smart går bare for el i Norge


Øivind Skar



Smart kutter i modellprogrammet og går heretter kun for elvarianten av Forfour og Fortwo i Norge. Særlig Forfour Electric Drive er interessant.

Det er suget etter elektriske biler i alle størrelser og ditto liten interesse for små bensinbiler som ligger bak når den norske importøren for Mercedes velger kun å satse på elektriske modeller fra undermerket Smart.

De siste to årene har mer enn halvparten av alle Smart solgt i Norge hatt en elmotor i hekken.

Det er i forbindelse med oppgradering av modellene Fortwo og Forfour at Smart bytter ut den elektriske pakken for både å øke effekt og rekkevidde. Fortsatt yter batteripakken 17,6 kWh, men bedre elektronikk i bilene har senket strømforbruket betydelig.

Økt effekt
Effekten økes fra 75 til 81 hk og momentet til 160 Nm. NEDC-målt rekkevidde oppgis nå til 160 kilometer for Fortwo og 155 kilometer for Forfour.

Jeg mener særlig Forfour er interessant i Norge fordi den konkurrerer direkte med Mitsubishi i-MiEV og VW e-Up. Med lengde på 3,50 meter er Smart like stor som Mitsubishien, men større bredde gjør at to voksne i forsetene har litt mer plass mellom skuldrene i Smart enn i den japanske elbilen.

e-Up er en tanke større, men har identisk motoreffekt med Smart. Dessuten begynner e-Up å bli ganske kostbar, den har passert 200.000 kroner og er 50.000 kroner dyrere enn i-MiEV. Selv om prisen på Smart Forfour ikke er kjent, må den bli billigere enn e-Up for i det hele tatt å være salgbar.

Dekker et behov
Hvorfor jeg er så opptatt av de minste elbilene med såpass kort rekkevidde som de tross alt har i en tid alle maser om mer rekkevidde, er at langt fra alle har behov for mer enn 100 kilometer effektiv kjørelengde om dagen. Ikke minst gjelder dette for mange biler i offentlig tjeneste hvor pris og kompakthet faktisk er viktigere enn lang rekkevidde.

Eksempelvis ble det registrert 1148 nye e-Up i fjor, og legges trillingene (Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroën C-Zero) til ender antallet på 1970 biler, ifølge OFV.

Derfor tror jeg det er mulig å selge langt flere enn de 250 importøren opprinnelig har planlagt for i år når elektrisk Smart relanseres etter sommerferien.

Motor (plassert bak som i i-MiEV og BMW i3) og batteripakke er identisk i Forfour (fire dører) og Fortwo (to dører).

Sammen med Renault
Smart har samutviklet modellene sine med Renaults Twingo, hvilket betyr at alle tre i prinsippet bygges over samme lest. Forfour og Twingo produseres av Renault i Slovenia mens Smart bygger Fortwo selv i Frankrike. Fortwo er kortere, men ellers lik storebror.

Med lengde på 2,7 meter er naturligvis Fortwo en ekstremt lettparkert bybil, men jeg tror den er mest interessant som verdens første masseproduserte el-kabriolet. En så godt som lydløs «vise meg fram i» bil.

Riktigere vektfordeling gjør at elektriske Forfour kjører bedre enn bensinutgaven. 0 til 100 km/t på 12,7 sekunder holder ut av lyskryssene.

Morsom å kjøre
Morsom å kjøre er den også, ikke minst ute på landeveier som krever litt mer enn å sikte rett fram.

Den viktigste ulempen med Smarts elektriske mobilitet (og Mercedes B-klasse fra moderselskapet) er at de ikke kan hurtiglades slik som eksempelvis trillingene og e-Up.

Jeg er ikke så sikker på om det lenger er viktig for biler bygget til å oppholde seg i nærmiljøet og slett ikke eslet til å være noe annet enn bil nummer to eller tre i familien. Til det mener jeg Smart Forfour duger minst like godt som konkurrentene.

Smarts nye elbiler

Modell

Forfour

Fortwo

Pris

Ikke klar

Ikke klar

L/B/H

350/167/155 cm

270/166/156 cm

Akselavstand

249 cm

187 cm

Motor

81 hk

81 hk

Moment

160 Nm

160 Nm

Batterikapasitet

17,6 kWh

17,6 kWh

Drivlinje

1A, bakhjulsdrift

1A, bakhjulsdrift

Egenvekt

1200 kg

1085 kg

Bagasjerom

185 – 975 liter

260 – 350 liter

0-100 km/t

12,7 sek

11,5 sek

Toppfart

130 km/t

130 km/t

Forbruk (NEDC)

13,1 kWh/100 km

12,9 kWh

Rekkevidde (NEDC)

155 km

160 km


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: