[]
[] [firmabil.no] []

SUV med premium-følelse


Odd Erik Skavold Lystad



Med et nydelig interiør og gode kjøreegenskaper er 5008 en SUV som leverer varene på de aller fleste punkter – bortsett fra det SUV-er tradisjonelt er mest kjent for: Firehjulsdrift.

Hva er dette?
Dette er nye Peugeot 5008 – siste spikeren i kista for MPV-ene. Fra å være en tradisjonell flerbruksbil, har 5008 nå blitt en tradisjonell SUV.

Det vil si høy sittestilling, høy bakkeklaring og et utseende helt i tidens ånd. Europeiske og kinesiske kunder vil ha SUV, uansett hvor kompromittert de måtte være.

Men 5008 letter i det minste på en del av disse kompromissene. Ikke bare har den syv sitteplasser – den har faktisk plass til syv. Det er det ikke alle biler på denne størrelsen som kan skryte av.

Interiør
Selv om Peugeot har prøvd å gjøre 5008 lekker utvendig (og stort sett lykkes med det, i mine øyne), er det innsiden som teller her. Dashbordet – eller cockpiten, som Peugeot kaller det, er en liten Peugeot-revolusjon.

Materialkvaliteten har virkelig premium-nivå – helt fra skinnet i stolene til følelsen på volumbryteren.

Den høyt plasserte multimedieskjermen er oversiktlig nok, men altfor treg i responsen fortsatt. Merkelig – prosessorkraft disse dager er ikke dyrt.

Heldigvis er det noen kjekke snarveisknapper under skjermen, men jeg kunne gjerne sett flere fysiske brytere for klimaanlegget her også.

Bakover i bilen er det veldig god plass til de på midterste rad. Her er tre individuelle stoler montert, hvor alle kan skyves i lengderetningen og seteryggene justeres uavhengig av hverandre.

Sitter jeg med mine 172 centimeter bak meg selv, er det godt med beinplass selv med baksetene i fremre posisjon. Der bør de være for at de to helt bakerst ikke skal klage for høyt – men så er det faktisk helt kurant å sitte bakerst dersom de i midten ofrer litt av beinplassen sin.

For øvrig; utstyrer du bilen med panoramatak, kan det være litt knapt med takhøyde. Jeg subbet håret oppi taket når jeg satt med rak rygg.

Hvordan er den å kjøre?
Bak det knøttlille rattet er det lett å finne seg til rette. Begge utgavene jeg kjørte på lanseringen hadde de råeste setene montert. Det vil si sittepute med justerbar lengde, elektrisk justering med minne, massasje og tjukt skinn.

Selv i laveste sitteposisjon sitter man høyt i trafikken, men fordi 5008 har så høyt gulv, blir sittestillingen heldigvis ikke så rett-opp-og-ned som man kanskje frykter.

Rattet har godt med justeringsmuligheter, så det å finne en god sittestilling var ikke vanskelig. Uansett sitteposisjon var det ingen problemer å se de nye digitale instrumentene over rattet.

Sjekk den elegante instrumentskjermen 5008 har som standard:

Passasjersetet har riktignok ikke elektrisk justering, men til gjengjeld kan det legges flatt. Kjekt om man har valgt de lengste flatpakkene på Ikea.

Den høye bakkeklaringen kommer også med god vandring i understellet. Noen kilometer på veldig hullete grusvei understreket hvor behagelig det er. Her fløt vi over humper og hull knapt uten bevegelse i vannflaskene.

Likevel er ikke 5008 noen båt i svingene. Jeg kjørte stort sett hele tiden i sportsmodus, fordi styringen blir litt for lett og dvask i normalmodus. Med et trykk på sport-knappen strammes styringen opp og gassresponsen er litt kvikkere.

Det lille rattet gjør derimot underverker for kjøregleden. Man føler man ratter en mye mindre bil enn den 464 centimeter lange SUV-en.

Drivlinjer
For å ta det viktigste her først: Nei, 5008 vil ikke komme med verken firehjulsdrift eller hybridløsning. Det er forbeholdt lillebror 3008. Hvorfor? Fordi hybridløsningen vil ta så mye plass bakerst at sete nummer seks og syv må ofres, og da kan man – ifølge Peugeot – like godt gå for en 3008.

Men når hybridvarianten kommer i 2019, blir denne da å få som både forhjulstrekker og med firehjulsdrift.

Et godt utvalg i diesel- og bensinmotorer er hva 5008-kundene kan velge i. Selv kjørte jeg 150-hesters diesel med manuell girkasse og 180-hesters diesel med automatgir. Begge er 2-litere, men to 1,6-litere (100 og 120 hester) er også tilgjengelig.

150-hesteren virker som et fornuftig valg dersom alle syv setene eller det store lasterommet skal brukes flittig. Dessverre lar ikke denne seg kombinere med automatgir, da må man opp på 180-hesteren.

Det positive er at de slarkete «røre-i-grøten»-girkassene til Peugeot endelig ser ut til å være historie. Den manuelle sekstrinns-kassa i 5008 er presis og lettsjaltet. Ikke Ford-skarp, men bedre enn for eksempel Opel Mokka.

Historie er også de fæle robotiserte automatgirkassene. Nå er det gode momentomformere som gjelder for de som foretrekker automatgir.

Konkurrenter
Så mange valg i denne klassen har man ikke dersom syv seter er et krav. Skoda Kodiaq og Mitsubishi Outlander (men ikke hybrid-utgaven) er de eneste direkte konkurrentene, mens Land Rover Discovery Sport befinner seg et solid pristrinn opp.

I motsetning til Peugeoten kan alle disse leveres med firehjulsdrift.

Dette liker vi med 5008:
Veldig praktisk interiør, med ordentlig premium-følelse i materialbruken.

Dette liker vi ikke:
Multimedieskjermen er treg i responsen, og selv det største lydanlegget (utviklet av dunk-dunk-merket Focal) har overraskende lite futt.

--

Og så over til dere lesere. Dette er svarene på spørsmålene jeg ikke har flettet inn i teksten over:

- Hei. Har en 2006-modell 5008! Frontruta er veldig utsatt for gjenskinn i skarp sol – bedre i den nye?
- Nå var det ikke veldig skarp sol denne onsdagen i Lisboa-traktene, men jeg merket ikke noe særlig problem med gjenskinn.

- Hvordan er støyisolasjonen sammenlignet med Skoda Kodiaq?
- Jeg har ikke kjørt Kodiaq (enda), så det er vanskelig å si. Støynivået opplevde jeg som ganske behagelig i 5008. Mye jevn og fin asfalt i Portugal, men også på grusvei sto det til godkjent i min bok. Vindstøyen er beskjeden.

- Er dette et lurt kjøp? Eller er det for mye feil på Peugeot? Hvordan er statistikken på 3008?
- 3008 er for ny til at det går an å si noe om feilstatistikken på den, men med tanke på at begge bilene (både 3008 og 5008) bygges på en plattform Peugeot har en del erfaring med nå, bør kvaliteten være jevnt over god.

- Hva er prisforskjellen mellom 3008 og 5008?
- Prisforskjellen er 30.000 kroner - men 5008 er 7-seter som standard i Norge. Setene kan plukkes enkelt ut (de veier 11 kilo hver) og frigjør til sammen ca 80 liter bagasjeplass når de er tatt ut.

--

FAKTA Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 150

Motor:

1997 ccm, 4-syl. turbodieselmotor

Effekt:

110 kW (150 hk)

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Dreiemoment:

370 Nm

Mål LxBxH:

464 x 165 x 210 cm

Akselavstand:

284,0 cm

Bakkeklaring:

23,6 cm

Egenvekt:

1490 kg

Tillatt totalvekt:

2230 kg

Maks hengervekt:

1800

Bagasjerom:

780 liter (VDA)*

Aks. 0-100 km/t:

9,6 sek.

Toppfart:

207 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,46 l/mil

CO2:

118 g/km

Pris billigste 5008:

322.000

Pris denne motor:

402.000


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: