[]
[] [firmabil.no] []

Volvo tester ny hybriddrivlinje for langtransport


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Volvo Trucks



Den totale reduksjonen i drivstofforbruk og CO2-utslipp skal utgjøre cirka 30 prosent i svenskenes konseptbil.

Volvo Trucks avduket Volvo Concept Truck i mai 2016, og nå har de videreutviklet og forbedret kjøretøyet enda mer.

I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje – en av de aller første drivlinjene av denne typen for tung- og langtransport, ifølge produsenten.

– I løpet av de neste årene vil vi se en stadig større dreining i retning av fornybar energi, og vi mener derfor at elektromobilitet og hybridteknologi vil bli stadig viktigere. Drivlinjen i konseptkjøretøyet vårt er utviklet for å forbedre transporteffektiviteten og dermed hjelpe bransjen på veien mot bærekraftige transportløsninger. Konseptkjøretøyet vil gi oss verdifull kunnskap og erfaring, noe som vil bidra til at vi kan utvikle enda mer avansert teknologi, sier Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Avslått 30 prosent av tiden
Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing.

Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning.

En forbedret versjon av Volvo Trucks' sjåførassistentsystem I-See er også spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien. 

I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir ifølge Volvo en drivstoffbesparelse på 5–10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen.

Produsenten hevder dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som skal legge til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.

Basert på buss
Volvo Concept Truck bygger også videre på nyhetene i forgjengeren, deriblant forbedret aerodynamikk og rullemotstand, samt redusert kjøretøyvekt. 

– Dette er en plattform for å verifisere en rekke nye teknologier innen økt transporteffektivitet. Enkelte av disse nyhetene er allerede introdusert i lastebilene våre, mens andre blir lagt inn i nær fremtid. Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss, sier Åke Othzén, prosjektleder  i Volvo Trucks. 

Fakta: Volvo Concept Truck

  • Volvo Concept Truck er et resultat av Sveriges bidrag til en bilateralt forskningsprosjekt mellom den svenske Energimyndigheten og det amerikanske energidepartementet.
  • En amerikansk konseptlastebil, under navnet "SuperTruck", ble utviklet som en del av det amerikanske energidepartementets SuperTruck-program, som fremmer forskning og utvikling for å forbedre transporteffektiviteten for langtransport i Nord-Amerika.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: