[]
[] [firmabil.no] []

Ny XC60, sikreste Volvo


Řivind Skar (tekst og foto)



XC60 blir den sikreste Volvoen i historien og samtidig en solid avgiftsvinner som ladehybrid i Norge.

Volvo har avduket neste generasjon av familie-SUV-en XC60. Toppmodellen – T8 med 407 hk – prises til 690.000 kroner. Dette er 143.000 kroner billigere enn storebror XC90 og 60.000 kroner under dagens mest motorsterke XC60. I tillegg følger 100 ekstra hestekrefter med på kjøpet!

Ikke rart at jubelen sto i taket hos Volvo da prisen ble kjent.

80 prosent ladehybrider
– Vi regner med at 80 prosent av kundene velger ladehybriden, sier en strålende Øystein Herland, direktør for Volvo Cars i Norge.

XC60 er direkte konkurrent til Audi Q5, BMW X3, Lexus NX 300h, Mercedes GLC og Jaguar F-Pace. Den blir 4,69 meter lang (+ 44 mm), 2,0 meter bred (+ 108 mm) og 20 kg lettere enn forgjengeren.

Siden bilen bygger på storbilplattformen og sånn sett er teknisk lik XC90, S90 og V90, settes den raskt i produksjon i Göteborg. Salget starter allerede på torsdag, og de første bilene vil være her i god tid før sommerferien.

Kundebilene kommer allerede i september, og Herland tror det skal være mulig å selge 2000 XC60 i inneværende år. Minst halvparten av dem blir levert på denne siden av jul.

Mer sikkerhet
Hver gang Volvo lanserer en ny bil inkluderes nye sikkerhetselementer for å komme nærme målet om at ingen skal behøve å dø eller komme alvorlig til skade i en ny Volvo etter 2020.

Nytt på XC60 er derfor styrehjelp som griper aktivt inn om bilen er på vei ut i geografien eller i ferd med å kjøre på noen i motgående kjørefelt.

Det samme gjelder for hindringer foran bilen. Om det er en bil, fotgjenger, syklist eller et stort dyr – og farten er høyere enn 50 km/t slik at det automatiske bremsessystemet ikke har mulighet til å stanse bilen – griper den aktive styringen inn og styrer Volvoen unna.

Funksjonene legger i City Safety-pakken og blir derfor standard på alle modeller.

I blindsonen
Det tredje elementet koster ekstra og befinner seg i BLIS-pakken, altså i programmet som gjenkjenner trafikk i speilenes blindsone. I dag gis kun et varsel, men på nye XC60 styrer bilen tilbake igjen om føreren overser varselet.

Under presentasjonen i Genève fokuserte Thomas Ingenlath, mannen med det overordnede ansvaret for Volvos design, tungt på naturens vakkerhet og hvordan Volvo lar dette speiles i bilene.

Strukturen i rekved plukket på strendene var en viktig inspirasjonskilde i utformingen av XC60s indre, og selv om XC60 har mange fellestrekk med dashbordoppbyggingen i XC90, er det likevel helt nytt.

Lykteprofilen med Thors hammer beholdes naturligvis. Den er nå en del av Volvos identitet.

Samtidig understreket Ingenlath at XC60 med all sin motorkraft likevel ikke er en kroppsbygger, men en atlet som i ladbar utgave sprinter til 100 km/t på 5,3 sekunder.

(artikkelen fortsetter)

Mer ladbart
I Volvos profil står miljøet sterkt. Konsernsjef Håkan Samuelsson presiserte nok en gang at Volvo innen 2025 skal ha levert en million ladbare biler, og at deres første helelektriske modell kommer i salg i 2019.

Volvo vil ikke si noe om kommende modeller i 60-serien. Men en erstatter for dagens V60 kommer ganske sikkert snart med en etterfølgende løftet CC-variant.

Dessuten er det klart at erstatteren for dagens Volvo 40-serie lanseres i løpet av høsten.

Dette er prisene på ny XC60:

  • D4 - 190 hk AWD Man. Momentum  -  kr. 615.000
  • D4 - 190 hk AWD Aut. Momentum  -  kr. 640.000
  • D5 - 225 hk AWD Aut. Momentum  -  kr. 690.000
  • T8 - 407 hk Plugin AWD Aut. Momentum  -  kr. 690.000

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: