Usikker Brexit-fremtid
Brexit har tydeligvis ikke skremt bilprodusentene helt. Flere velger å investere stort i Storbritannia – men det er mange forbehold. Storbritannias valg om å tre ut av EU – populært kalt Brexit – har skapt usikkerhet i europeisk bilindustri. Hva vil skje med eksport- og import-kostnader, hva vil skje med flyt av utdannede arbeidere over grensene? Dette henger foreløpig i luften. Den britiske statsministeren, Theresa May, har enda ikke formelt aktivert «Article 50»; paragrafen i EU-medlemsskapet som beskriver utmeldelse av unionen. Les mer om Brexit i bunnen av artikkelen. Usikkerheten har riktignok ikke skremt alle. Flere bilprodusenter har annonsert store investeringer etter at det britiske folk stemte ja til utmeldelse i sommer. Sist ut er Toyota, som nå annonserer at de vil investere 240 millioner pund – drøyt 2,5 milliarder kroner – i sin fabrikk i Burnaston utenfor Derby, midt i England. Planen er å klargjøre fabrikken for produksjon av biler på Toyotas nye plattform TNGA (Toyota New Global Architecture), plattformen nye Toyota Prius og C-HR blant annet bygges på. Les også: Prøvekjøring av ladbar Prius Økt øko-satsing Burnaston-fabrikken er allerede det Toyota kaller en «øko-fabrikk», og har blant annet et av landets største solcelle-anlegg. Toyotas valg om å investere i Storbritannia følger en tilsvarende melding fra en annen japansk produsent: Honda. I høst annonserte de en investeringsplan på 200 millioner pund for deres fabrikk i Swindon. Her bygges 5-dørs Civic for alle verdensmarked. Det er ikke lenge siden det var usikkerhet hvorvidt Honda-fabrikken i Swindon i det hele tatt ville overleve overgangen fra niende til tiende generasjon Civic. Den tvilen er utvilsomt forsvunnet. Honda-investeringene kom riktignok veldig raskt etter at resultatet av EU-avstemningen var klart. Hondas avgjørelse om å investere i Storbritannia var nok tatt før britene i det hele tatt gikk til stemmeurnene. Skjær i sjøen I oktober meldte Nissan at neste generasjon X-Trail og Qashqai også vil produseres i Sunderland – et lyspunkt for statsminister May, som etter Nissan-meldingen mente dette var et bevis på at muligheten for import- og eksportavgifter til og fra de resterende EU-landene ikke vil ødelegge for videre investeringer i et ikke-EU-Storbritannia. Nettopp disse avtalene, som fort kan ta flere år å forhandle frem, er et av de største usikkerhetsmomentene rundt Brexit. For i januar meldte nettopp Nissan-sjef Carlos Ghosn at investeringene i UK ikke var helt avgjort. - Det er klart, når avtalene kommer må man revurdere situasjonen og si «OK, er konkurransedyktigheten til fabrikken beholdt eller ikke?», fortalte Ghosn under World Economic Forum i Davos, Sveits. Idet Theresa May aktiverer paragraf 50, kan det ta to år før alle avtaler er på plass. - Vi er nødt å gjøre investerings-avgjørelser de neste to-tre årene, så jo fortere Brexit-resultatene kommer, jo bedre, fortalte Ghosn. Årtusen-rekord i produksjon - Fortsatt tariff- og hinderfri tilgang mellom markedene i Europa og Storbritannia vil være avgjørende for fremtidig suksess. Det er med andre ord liten tvil om at dersom Storbritannia havner i en situasjon hvor det blir import- og eksport-avgift på varer til og fra landet, vil det kunne kraftig bremse fremtidige investeringer. Tall fra den britiske organisasjonen for kjøretøyprodusenter og -forhandlere, SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders), viser at 2016 var et veldig godt år for britisk bilindustri. 1,72 millioner biler ble produsert i UK i fjor – hvorav 57 prosent ble eksportert til EU-land. Direktør i SMMT, Mike Hawes, har kommentert at fjorårets produksjonsrekord (1,72 millioner er det høyeste dette årtusen) ikke var en tilfeldighet, men heller resultatet av mange års langsiktige investeringer. - Vi ser at selskaper utsetter investerings-avgjørelser på grunn av usikkerhet, sier Hawes. En faktor som gjør Brexit litt enklere er valutaen. Storbritannia har aldri gått over til euro, slik de aller fleste EU-land har gjort. Det betyr at valutakonverteringen ikke blir noe problem utover den generelle endringen i forholdet mellom pund og euro. Vauxhall-usikkerhet Der ble Clark forsikret om at GM intensjoner, uansett utfall av samtalene med PSA, var å forsterke Vauxhalls tilstedeværelse i Storbritannia. Etter overtagelsen forteller derimot rapporter at etter 2021 – når dagens Astra skal erstattes av en ny modell – er det «fritt vilt» hos PSA. Nye modeller etter dette kan bygges på hvilken PSA-fabrikk som helst, og ikke nødvendigvis i Ellesmere Port eller Luton, hvor Vauxhall i dag bygger biler. En avgjørelse om fremtiden til Ellesmere Port kan tas allerede neste år, og Brexit-usikkerheten kan føre til at PSA velger å satse på EU-produksjon av blant annet Astra. Påvirker hele logistikken Ta for eksempel veivakselen til en Mini. Grovstøpen skjer i en fabrikk i Frankrike, før den sendes til Hams Hall i England for dreies og freses til en ferdig veivaksel. Derfra sendes den videre til München for å monteres i motoren – før hele motoren sendes tilbake til England for montering i Minien. Dersom Minien til slutt selges i Europa et sted, har veivakselen alene krysset den engelske kanal fire ganger. Det er samme historie med mange andre komponenter – på biler som bygges både i og utenfor Storbritannia. Mange bilprodusenter kjøper motorer fra UK – selv om bilene bygges helt andre steder. Ikke minst Ford, som har store motorfabrikker i Dagenham og Bridgend. Begge disse fabrikkene står nå i fare for å bli lagt ned som følge av Brexit. Bridgend-fabrikken alene produserer over en halv million motorer i året. Veien rundt toll Med hjemmelagde menes deler som produseres i bilens produksjonsland. Per i dag er nivået rundt 41 prosent. - Selvsagt ønsker vi å øke lokalt innhold i bilene, men forsyningskjedene har gjennom årene forsvunnet, sier SMMT-direktør Hawes. Sukrer pillen 42 millioner pund er lovet til utviklingen av et nytt industriområde rett ved Nissan-fabrikken – noe Nissan også vil komme til å nyte godt av. Til The Telegraph har professor David Bailey, ekspert på britisk bilindustri ved Aston University i Birmingham, fortalt at det fortsatt er gode muligheter for vekst i UK. - Industrien er i en god posisjon for videre vekst, sier Bailey. Også han er opptatt av at britiske myndigheter raskt må komme til enighet med de resterende EU-landene om import- og eksportavtaler. - Vi begynner å se de første hintene til hva Brexit kan bety. Det dukker opp anekdotiske historier om selskaper som sitter på gjerdet når det gjelder fremtidige investeringer – jo lenger usikkerheten om hva Brexit vil bety varer, jo større blir farene. ------- Dette er Brexit: Folkeavstemningen fant sted i fjor sommer, og endte med et knepent flertall for å forlate EU: Brexit. Dette førte til at Cameron trakk seg som statsminister, og daværende innenriksminister Theresa May (Conservative) ble innsatt først som partileder for det konservative partiet, deretter som statsminister. For å melde seg ut av EU må Storbritannia aktivere den såkalte «Article 50», definert i Lisboa-konvensjonen. Denne paragrafen gir alle EU-medlemmer rett til å melde seg ut av unionen, men det er ingen definert måte å melde seg ut på. Etter utmeldelse gis en frist på to år til å fremforhandle en utgangsavtale med unionen. Storbritannia ser ut til å gå for det som kalles en «hard Brexit». Det betyr at alle snorer klippes, og avtaler må forhandles med hvert enkelt land på nytt – eventuelt sentralt gjennom EU. Britene kunne gått for en «soft Brexit», noe som vil innebære et tettere samarbeid med EU, mot at det vil være fri grenseflyt av EU-borgere. På lengre sikt kan Brexit være en katalysator for en ny folkeavstemning om Skottland skal løsrive seg fra Storbritannia. Den forrige avstemningen fant sted i 2014, og endte med et lite flertall for å forbli. Et av hovedargumentene fra London til skottene var nettopp Storbritannias EU-medlemskap, og fordelene det gir. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |