[]
[] [firmabil.no] []

VW T&B økte med bare 3 %. Men økte!


Jon Winding-Sørensen
Foto: Volkswagen T&B



«2016 var ikke noe enkelt år for industrier som vår. Derfor er det spesielt gledelig at vi trosset trenden», sa sjefen for Volkswagen Truck & Bus, Andreas Renschler (bildet), da han nylig presenterte 2016-resultatene.

Divisjonen økte til 184.000 biler – det er der de pluss 3 prosentene kom fra. Hvis vi ser på pengene må vi nøye oss med det store bildet for «Commercial Vehicle Business Area» der omsetningen økte fra € 30.445 millioner i 2015, med ca. 1.500 millioner.

Driftsresultatet økte fra 586 mill. til 718 og dermed økte driftsmarginen fra 1,9 til 2,2%.

Høye mål
Renschler har høye mål. Han ønsker å få tilbake 9 % av omsetningen med tiden, og han sikter også mot en innsparing takket være synergier på 1 milliard Euro pr. år, fra 2025 og fremover.

Han sa at det de kaller Lead Design, der et medlem av gruppen tar ansvaret for utviklingen av en spesiell komponent eller system (MAN utvikler nye motorer mellom 5 og 9 liter, mens Scania tar seg av alt over 13 – for eksempel) er i sterk utvikling.

«Grupper på tvers av merkegrensene er allerede i gang med utvikling av felles plattformer, transmisjoner, aksler og avgass-systemer», fortalte han.

Mer USA
At de gikk inn i Navistar med 16,6 % i fjor ser han på som et stort skritt inn i det amerikanske markedet, samtidig som det nystartede globale innkjøpskontoret som er lokalisert i Illinois allerede er operativt.

Samarbeidet med den amerikanske partneren vil bare øke, lovte han.

RIO, digitalplattformen som ble lansert på IAA, var meget lovende. Selv om det allerede er 290.000 oppkoblede MAN og Scania på europeiske veier vil RIO være et aktivt verktøy for å skape fremtidens logistikk-systemer, sa han. 

Hver nye MAN har RIO montert, mens alle Scaniaer «kan bli oppgradert med en». Hvilket kanskje ikke høres HELT ut som en felles corporate utrulling.

Av salgsdetaljer nevnte han at salg av deres lastebiler i Europa økte med 9 % - Sentral- og Østeuropa sågar med 9 %. Brasil, derimot, stupte.

17.800 busser var en økning på 4%. Scania økte med 6 % og MAN med 5, så det er åpenbart hvor det ble nedgang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: