Infotainment stadig viktigere
På personbiler har vi sett det lenge: noen av de viktigste salgsargumentene er Blåtann, USB-porter, wi-fi Hotspot og andre liknende sentrale egenskaper. Nå begynner vi for alvor å merke det på tungt også. Det er sannsynlig at IAA sist høst satte i gang litt ekstra aktivitet hos truckprodusentenes avdelinger for Store-skjermer-på-dashbordet. RIO, MANs plattform for oppkoblede tjenester hevet listen en god del. Plutselig var det ikke bare navigasjon, flåtestyring og diagnose over nettet som var sentralt, nå fikk underholdningsavdelingen også plutselig bedre vilkår. (Underlig forresten at RIO er standard på alle MAN’er, men ekstrautstyr for Scania). Service og underholdning Volvo har nettopp lansert et nytt system for det de kaller Service og Entertainment. Her skal man fremdeles ha tilgang til alle de kjente Dynafleet OnBoard-tjenestene, inklusive Driver Coaching og Messaging. Men service-biten er utvidet og underholdningstilbudet er utvidet. For eksempel har man nå tilgang til strømmetjenester, man har Bluetooth hvor du kan koble opp både jobb-telefonen og din private, samtidig. Alt er hands free selvfølgelig, kontrollert av stemme eller via kontakter på rattet. Dessuten har man en syv-tommers berøringsskjerm med, for eksempel, Tom Tom navigasjon i truck-versjon og med sanntids trafikkinformasjon. Lite salgsvennlig navn Litt pussig for oss i Norge når det fremheves spesielt at systemet også er satt opp med DAB og DAB+. Det er lett for oss å glemme at slikt ennå ikke er obligatorisk i resten av verden. Men systemet gir deg da mulighet til å høre på lokalradioen hvor du enn måtte være i resten av verden. Pussig at Volvo ikke har utstyrt det nye tilbudet med et salgsvennlig navn. Hos personbilVolvo heter det ferskeste infotainment-tilbudet Sensus Connect. Truck burde da vel kunne klare noe enda bedre? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |